Strijd om C1000 barst los

De strijd om supermarktketen C1000 kan losbarsten. Eigenaar CVC heeft zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om de opties voor de toekomst van de keten te onderzoeken. Belangrijkste mogelijkheden zijn verkoop aan een nieuwe eigenaar of het herfinancieren van de schulden, waardoor de aandeelhouders van CVC het nodige rendement ontvangen.

Dat meldt het persbureau Bloomberg op basis van bronnen. CVC nam begin 2008 het toen beursgenoteerde Schuitema over en heeft sindsdien geïnvesteerd in de revitalisatie van de formule. Geruchten over een mogelijke verkoop van C1000 deden al de ronde sinds januari, toen C1000 zijn distributiecentra van de hand deed aan een Amerikaanse logistieke investeerder.

Belangrijkste kandidaat voor een overname zou volgens verschillende bronnen branchegenoot Plus zijn. Daarmee zou een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaan. Ook een opdeling van de winkels tussen verschillende partijen zou een mogelijkheid zijn, terwijl C1000 ook een optie zou kunnen zijn voor een buitenlandse retailer. Ten slotte is het ook nog mogelijk dat een andere private equity investeerder brood ziet in de keten, die toch de nummer twee is op de Nederlandse markt.

De strijd om supermarktketen C1000 kan losbarsten. Eigenaar CVC heeft zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om de opties voor de toekomst van de keten te onderzoeken. Belangrijkste mogelijkheden zijn verkoop aan een nieuwe eigenaar of het herfinancieren van de schulden, waardoor de aandeelhouders van CVC het nodige rendement ontvangen.

Dat meldt het persbureau Bloomberg op basis van bronnen. CVC nam begin 2008 het toen beursgenoteerde Schuitema over en heeft sindsdien geïnvesteerd in de revitalisatie van de formule. Geruchten over een mogelijke verkoop van C1000 deden al de ronde sinds januari, toen C1000 zijn distributiecentra van de hand deed aan een Amerikaanse logistieke investeerder.

Belangrijkste kandidaat voor een overname zou volgens verschillende bronnen branchegenoot Plus zijn. Daarmee zou een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaan. Ook een opdeling van de winkels tussen verschillende partijen zou een mogelijkheid zijn, terwijl C1000 ook een optie zou kunnen zijn voor een buitenlandse retailer. Ten slotte is het ook nog mogelijk dat een andere private equity investeerder brood ziet in de keten, die toch de nummer twee is op de Nederlandse markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top