Strijd om C1000 barst los

De strijd om supermarktketen C1000 kan losbarsten. Eigenaar CVC heeft zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om de opties voor de toekomst van de keten te onderzoeken. Belangrijkste mogelijkheden zijn verkoop aan een nieuwe eigenaar of het herfinancieren van de schulden, waardoor de aandeelhouders van CVC het nodige rendement ontvangen.

Dat meldt het persbureau Bloomberg op basis van bronnen. CVC nam begin 2008 het toen beursgenoteerde Schuitema over en heeft sindsdien geïnvesteerd in de revitalisatie van de formule. Geruchten over een mogelijke verkoop van C1000 deden al de ronde sinds januari, toen C1000 zijn distributiecentra van de hand deed aan een Amerikaanse logistieke investeerder.

Belangrijkste kandidaat voor een overname zou volgens verschillende bronnen branchegenoot Plus zijn. Daarmee zou een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaan. Ook een opdeling van de winkels tussen verschillende partijen zou een mogelijkheid zijn, terwijl C1000 ook een optie zou kunnen zijn voor een buitenlandse retailer. Ten slotte is het ook nog mogelijk dat een andere private equity investeerder brood ziet in de keten, die toch de nummer twee is op de Nederlandse markt.

De strijd om supermarktketen C1000 kan losbarsten. Eigenaar CVC heeft zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om de opties voor de toekomst van de keten te onderzoeken. Belangrijkste mogelijkheden zijn verkoop aan een nieuwe eigenaar of het herfinancieren van de schulden, waardoor de aandeelhouders van CVC het nodige rendement ontvangen.

Dat meldt het persbureau Bloomberg op basis van bronnen. CVC nam begin 2008 het toen beursgenoteerde Schuitema over en heeft sindsdien geïnvesteerd in de revitalisatie van de formule. Geruchten over een mogelijke verkoop van C1000 deden al de ronde sinds januari, toen C1000 zijn distributiecentra van de hand deed aan een Amerikaanse logistieke investeerder.

Belangrijkste kandidaat voor een overname zou volgens verschillende bronnen branchegenoot Plus zijn. Daarmee zou een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaan. Ook een opdeling van de winkels tussen verschillende partijen zou een mogelijkheid zijn, terwijl C1000 ook een optie zou kunnen zijn voor een buitenlandse retailer. Ten slotte is het ook nog mogelijk dat een andere private equity investeerder brood ziet in de keten, die toch de nummer twee is op de Nederlandse markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top