Strijd om C1000 barst los | RetailDetail

Strijd om C1000 barst los

De strijd om supermarktketen C1000 kan losbarsten. Eigenaar CVC heeft zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om de opties voor de toekomst van de keten te onderzoeken. Belangrijkste mogelijkheden zijn verkoop aan een nieuwe eigenaar of het herfinancieren van de schulden, waardoor de aandeelhouders van CVC het nodige rendement ontvangen.

Dat meldt het persbureau Bloomberg op basis van bronnen. CVC nam begin 2008 het toen beursgenoteerde Schuitema over en heeft sindsdien geïnvesteerd in de revitalisatie van de formule. Geruchten over een mogelijke verkoop van C1000 deden al de ronde sinds januari, toen C1000 zijn distributiecentra van de hand deed aan een Amerikaanse logistieke investeerder.

Belangrijkste kandidaat voor een overname zou volgens verschillende bronnen branchegenoot Plus zijn. Daarmee zou een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaan. Ook een opdeling van de winkels tussen verschillende partijen zou een mogelijkheid zijn, terwijl C1000 ook een optie zou kunnen zijn voor een buitenlandse retailer. Ten slotte is het ook nog mogelijk dat een andere private equity investeerder brood ziet in de keten, die toch de nummer twee is op de Nederlandse markt.

De strijd om supermarktketen C1000 kan losbarsten. Eigenaar CVC heeft zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om de opties voor de toekomst van de keten te onderzoeken. Belangrijkste mogelijkheden zijn verkoop aan een nieuwe eigenaar of het herfinancieren van de schulden, waardoor de aandeelhouders van CVC het nodige rendement ontvangen.

Dat meldt het persbureau Bloomberg op basis van bronnen. CVC nam begin 2008 het toen beursgenoteerde Schuitema over en heeft sindsdien geïnvesteerd in de revitalisatie van de formule. Geruchten over een mogelijke verkoop van C1000 deden al de ronde sinds januari, toen C1000 zijn distributiecentra van de hand deed aan een Amerikaanse logistieke investeerder.

Belangrijkste kandidaat voor een overname zou volgens verschillende bronnen branchegenoot Plus zijn. Daarmee zou een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaan. Ook een opdeling van de winkels tussen verschillende partijen zou een mogelijkheid zijn, terwijl C1000 ook een optie zou kunnen zijn voor een buitenlandse retailer. Ten slotte is het ook nog mogelijk dat een andere private equity investeerder brood ziet in de keten, die toch de nummer twee is op de Nederlandse markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.