Structa-Plan: gespecialiseerd in retailbouw.

alt De bouwsector heeft sowieso zijn eigen wetten en in de industriebouw worden sommige aspecten nog wat scherper gesteld. De factor tijd bijvoorbeeld; time is money, weet je wel.  Als industriebouwer moet je ieder project optimaal voorbereiden, je team moet perfect ingespeeld zijn en goed weten wat flexibiliteit in de praktijk kan betekenen. Alleen zo kan je het verschil maken. Structa-Plan kan uitpakken met een indrukwekkende referentielijst: AD Delhaize, Aldi, Aveve, De Vesten, E5 Mode, Lidl, O’Cool, Real Estates, Vögele, Colruyt ,Health city,  en nu recent  in Zwijndrecht Maxi Zoo , Fun. Dan moet je wel weten hoe retailbouw in mekaar zit. RetailDetail sprak met Hendrik Relaes, zaakvoerder van Structa-Plan.

RD  Hoe zijn jullie gestart met industrie- en retailbouw?
HR  Het verhaal van Structa-Plan begint in 1976, toen mijn vader met een aantal vennoten een
bouwbedrijf opstartte, gespecialiseerd in de bouw van stallen en andere bouwwerken voor de landbouwsector. De evoluties in de landbouwsector, die hoe langer hoe industriëler werd, lieten zich ook voelen in onze bouwonderneming en Structa-Plan heroriënteerde zich bijna spontaan in de richting van industriebouw.  Vandaag is dit nog steeds de kernactiviteit van Structa-Plan. Zelf stapte ik na mijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen aan het Antwerpse UFSIA  in de particuliere woningbouw; eerst bij de Antwerpse projectontwikkelaar Vooruitzicht, daarna bij  
B+ Villa’s. Toen mijn vader begin de negentiger jaren aangaf het wat kalmer aan te willen doen, ben ik in Structa-Plan gestapt. Structa-Plan opereert vanuit Kruibeke, een goede uitvalsbasis voor Antwerpen, Brabant en Oost Vlaanderen , met een team van 21 medewerkers.

RD  Hoe tracht je het verschil te maken?
HR  Het eigen staalatelier speelt echt wel een sleutelrol in onze industriële bouwactiviteiten. Het geeft ons een zeer grote flexibiliteit naar de constructies toe en laat toe om heel snel te reageren. En onze medewerkers zijn erg veelzijdig, zodat ze zowel in het atelier als op de werf aan de slag kunnen. Dat laat ons ook toe om voor ieder project qua skills een ideale equipe samen te stellen. Staalskeletbouw is doorgaans de eerste keuze, maar de voorbije vijf jaar realiseerden we steeds meer  betonskeletbouw. Het begon allemaal met een opdracht die omwille van de opgelegde brandbeveiligingsnormen moest worden omgesleuteld van staal- naar betonskeletbouw.  De veiligheidsnormen en  vooral de voorschriften inzake brandweerstand beïnvloeden in hoge mate onze aanpak. Zeker wanneer het om de realisatie van winkelpanden gaat, worden die voorschriften bijzonder streng. Ook de snelheid van uitvoering is gigantisch belangrijk. Onze klanten zijn erg voorzichtig met nieuwe investeringen. Men bouwt in functie van zijn actuele behoeften en niet voor wat morgen misschien komen gaat. Daarom moet het vooruit gaan

RD  Wordt er veel geshopt in jullie sector?
HR  Ik kan natuurlijk enkel voor onszelf spreken, maar wat Structa-Plan betreft valt dat erg goed mee. We hebben zelfs een jaar gekend waarin 70% van de omzet gehaald werd met projecten voor bestaande klanten. Voor één klant mochten we al negen maal bouwen! De verklaring voor die trouw ligt volgens ons in het persoonlijk contact met de klant. Zelf zorg ik zowel voor het commercieel contact met de klant als voor de opvolging op de werf. Onze klanten kunnen zo voor alles bij een en  hetzelfde aanspreekpunt terecht en dat werkt. We kennen en begrijpen de problematiek van onze klanten en dat is een must om snel te kunnen schakelen. En snelheid, we zeiden het al, is meestal de topprioriteit bij de realisatie van een nieuw project.

RD  Wie zijn jullie aanspreekpunten voor nieuwe projecten?
HR  Structa-Plan werkt meestal samen met real estate managers en architecten. Die laatste groep wordt trouwens steeds belangrijker. Toen we startten met Structa-Plan, werd vaak nog met golfplaten gewerkt,  maar de tijd van de koekendoos met enkele gaatjes voor ramen en deuren is definitief voorbij. Vandaag blijft functionaliteit weliswaar nog steeds de prioriteit nummer één, maar onze opdrachtgevers hebben stilaan meer oog voor de architecturale meerwaarde van een pand. Onze klanten voelen goed aan dat ze zich met de architectuur van hun gebouw kunnen onderscheiden van de concurrentie en daar denken we graag in mee.

RD  Bouwen jullie enkel ‘in opdracht van’ of ontwikkelen jullie ook eigen projecten?
HR  Erg vaak bouwen we inderdaad in opdracht van. In de inleiding vind je een best aardige lijst met  referenties. Maar we ontwikkelen daarnaast ook eigen projecten. Er wordt steeds uitgekeken naar geschikte gronden. Zo realiseerden we behalve individuele winkelzaken ook kleinere winkelcentra zoals ondermeer in Lochristi met enerzijds een AD Delhaize, een Blokker en een Primo onder één dak en anderzijds een Krefel , Olympiagym en  een JBC. In Brugge bouwden we een complex voor  O’Cool samen met Eldi en Eglo. Structa-Plan beperkt zich ook niet langer tot uitsluitend ruwbouw, maar biedt ook de mogelijkheid tot een volledige afwerking. Dat laatste gebeurt met eigen mensen of in samenwerking met door de opdrachtgever aangewezen onderaannemers,waarvoor Structa-Plan de coördinatie waarneemt.

STRUCTAPLAN
Hogenakkerhoekstraat 1
9150 Kruibeke

Tel      03 254 11 70
Fax     03 254 11 71

www.structaplan.be
hendrik@structaplan.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top