Supermarkt domineert verkoop biologisch

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Tags: