Supermarkt domineert verkoop biologisch

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies

28/07/2017

Biosupermarktketen Marqt heeft in 2016 nog geen winst gemaakt. De omzet ging er wel met 7 procent op vooruit en de oprichter Quirijn Bolle laat verstaan dat de keten dit jaar wel winst zal maken.

Groot renovatieplan Aldi goedgekeurd

27/07/2017

Het heeft duidelijk heel wat voeten in de aarde gehad, maar het grootse renovatieplan van Aldi Nord is volledig goedgekeurd. Daarin wordt 5,2 miljard euro geïnvesteerd om alle winkels van de discountketen te renoveren.

Nestlé niet tevreden met eigen groei

27/07/2017

Nestlé wist in de eerste helft van het jaar opnieuw enkele procenten te groeien, maar zegt zelf toch niet helemaal tevreden te zijn. De winst ging er wel met bijna 20 procent op vooruit, maar in 2016 was er een grote belastinglast.

Overname Alpro stuwt winst Danone

27/07/2017

In het tweede kwartaal van 2017 is de winst van het Franse zuivelbedrijf Danone flink gestegen en dat heeft het vooral te danken aan de overname van WhiteWave Foods, het moederbedrijf van het Belgische Alpro.

Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang

27/07/2017

Voor het eerst in anderhalf jaar is de Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev er in geslaagd om het verkochte volume op te drijven. Dat had het onder andere te danken aan succes in Zuid-Afrika, waar het na de overname van SABMiller actief werd.

Belg Francis Debeuckelaere aan het hoofd van Bacardi in Europa

27/07/2017

Bacardi Limited, de grootste familiale sterkedrankengroep in de wereld, laat weten dat de Belg Francis Debeuckelaere werd benoemd als regionale president van Europa. Een nieuwe stap in een opmerkelijke carrière. 

Back to top