Supermarkt domineert verkoop biologisch | RetailDetail

Supermarkt domineert verkoop biologisch

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.