Supermarkt domineert verkoop biologisch | RetailDetail

Supermarkt domineert verkoop biologisch

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.