Supermarkt domineert verkoop biologisch

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Supermarkten in Nederland zien het omzetaandeel van biologisch assortiment razendsnel groeien. In 2010 nam de verkoop van bioproducten met liefst 18,8 procent toe. Het marktaandeel van de supermarkten komt daarmee op 45,3 procent.

 

Daarmee zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische levensmiddelen. Natuurvoedingswinkels zagen de omzet met maar 4,1 procent toenemen, waarbij vooral de kleinere winkels omzet inleverden. De oprukkende biosupermarkten lieten wel een plus zien. Alle speciaalzaken samen kwamen uit op een marktaandeel van 35,3 procent.

 

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009.   Zuivel is de grootste groeier in biologisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Back to top