Tekort aan personeel dreigt voor detailhandel | RetailDetail

Tekort aan personeel dreigt voor detailhandel

Het aantal vacatures in de detailhandel is aan het stijgen, maar het aantal mensen dat bereid is in een winkel te gaan werken, is juist aan het dalen. Daarmee dreigt op termijn een tekort aan winkelpersoneel te ontstaan.

 

Volgens experts maakt de detailhandel zich minder populair als werkgever door steeds meer flexibiliteit te eisen, een matige beloning te bieden, weinig zekerheid met nulurencontracten en te veel te mikken op werknemers onder de 23 jaar. In de strijd om werknemers legt de detailhandel het daarmee af tegen branches als de callcenters, waar meer te verdienen valt.

 

De vakbonden onderschrijven de klachten en hebben begin deze maand hierover een manifest gepubliceerd. Hierin concluderen ze dat er nog nauwelijks cao's zijn afgesproken en dat werkgevers steeds weer proberen de positie van werknemers te verslechteren. 'Op de lange termijn ontstaat krapte op de arbeidsmarkt. Dan wil je voldoende werknemers hebben met ervaring'. zegt Wessel Bruinesse van FNV in Het Financieele Dagblad.

Het aantal vacatures in de detailhandel is aan het stijgen, maar het aantal mensen dat bereid is in een winkel te gaan werken, is juist aan het dalen. Daarmee dreigt op termijn een tekort aan winkelpersoneel te ontstaan.

 

Volgens experts maakt de detailhandel zich minder populair als werkgever door steeds meer flexibiliteit te eisen, een matige beloning te bieden, weinig zekerheid met nulurencontracten en te veel te mikken op werknemers onder de 23 jaar. In de strijd om werknemers legt de detailhandel het daarmee af tegen branches als de callcenters, waar meer te verdienen valt.

 

De vakbonden onderschrijven de klachten en hebben begin deze maand hierover een manifest gepubliceerd. Hierin concluderen ze dat er nog nauwelijks cao's zijn afgesproken en dat werkgevers steeds weer proberen de positie van werknemers te verslechteren. 'Op de lange termijn ontstaat krapte op de arbeidsmarkt. Dan wil je voldoende werknemers hebben met ervaring'. zegt Wessel Bruinesse van FNV in Het Financieele Dagblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.