United Colors verbleken

altDe Italiaanse Benettonfamilie bouwde een imperium op felgekleurde sweaters, maar de druk van de concurrentie en de gevolgen van de recessie beginnen nu zwaar door te wegen.Het bedrijf voerde in de jaren 80 en 90 zeer controversiële advertentiecampagnes, maar dat lijkt nu al lichtjaren geleden. Nieuwe merkketens zoals Zara en H&M treden op de voorgrond en veroveren wereldwijd van Moskou tot Manilla een koppositie bij de jonge kopers.

 

 

Benetton heeft zwaar te lijden onder de financiële crisis: de winst daalde in de eerste helft van dit jaar met 60% tot 28 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode in 2008 en de verkoop daalde met 11%.  Maar het bedrijf dat al 43 jaar bestaat, is niet van plan om zich zo maar te laten wegdrukken. Vorig jaar nog realiseerde de modeketen een verkoop van 2 miljard euro. De grootste uitdaging voor de stichters bestaat er nu in om de fakkel door te geven aan de volgende generatie. In familiebedrijven is een generatiewissel immers steeds een gevaarlijke onderneming. Als een vuistregel geldt dat slechts 1 op 3 familiebedrijven de overgang van de stichters naar de volgende generatie overleeft en slechts 1 op 10 gaan succesvol door van de tweede naar de derde generatie.

Luciano, Carlo, Gilberto en hun zus Giuliana Benetton fabriceerden in de jaren 50 hun eerste truien op een geleende breimachine. Gilberto was de financiële man , Giuliana was verantwoordelijk voor de kledinglijn, Carlo nam de productie voor zijn rekening en Luciano was het uithangbord van het familiebedrijf. Ondertussen beperkt de groep zich allang niet meer tot kleding alleen: de bekende Benetton kledingketen levert minder dan 25% van de omzet. Het imperium van de familie Benetton heeft ondermeer belangen in het internationale cateringbedrijf Autogrill, in de bandenfabrikant Pirelli, de luchthavens van Firenze, Rome en Turijn, de uitbating van treinstations en snelwegen (waaronder de Italiaanse helft van de Mont Blanc tunnel), in de media en in de banksector. De totale omzet van de groep bedroegvorig jaar bijna 11 miljard euro.


Al een aantal jaren geleden droegen de drie broers en hun zus de dagelijkse leiding van de groep over aan professionele managers die niet tot de familie behoorden. Begin dit jaar gingen ze nog een grote stap verder en legden ze een structuur vast waarbij de gecombineerde familiebelangen netjes verdeeld worden in vier gelijke reeksen van aandelen.Tegelijk werden er lijnen voor de opvolging uitgetekend en regels vastgelegd voor familieleden die hun aandelen willen verkopen.

 

altDe vier stichters hebben samen 14 kinderen. Vier van hen -  1 per stichter - zetelen in de Raad van Bestuur van de familieholding Edizione. Alleen de 45-jarige Alessandro Benetton, de oudste zoon van Luciano, die zelf de oudste van de 4 stichters is, heeft een operationele functie als uitvoerende vice-voorzitter. Alessandro heeft die job aan het hoofd van de familieholding moeten verdienen. Nadat hij afgestudeerd was aan de Harvard Business School werkte hij jarenlang voor Goldman Sachs en richtte nadien een succesvolle investeringsmaatschappij op met participaties in Italiaanse KMO’s. Toen hij de topfunctie kreeg bij zijn familiebedrijf, was dat voor hem toch nog een verrassing.

Alessandro wil de kledingketen Benetton de luister van vroeger teruggeven door een agressieve internationale expansie. 46% van de verkoop wordt nog steeds in Italië gerealiseerd; Europa staat voor 80%.Door sterke locale partnerships aan te gaan wil Alessandro nu veel dieper doordringen in internationale markten. In India opende Benetton in de eerste helft van dit jaar 95 nieuwe winkels. In Mexico worden 250 nieuwe winkelpunten gepland. Andere prioriteiten groeimarkten zijn Latijns Amerika, Turkije, Rusland en China. Tegelijk gaat het bedrijf door een herstructureringsplan om de productie en distributie efficiënter te maken.

“De sleutel tot toekomstig succes voor Benetton”, zegt Alessandro, “ligt in ondernemen en verder investeren. Daarbij moeten we noodzakelijke veranderingen doorvoeren maar vooral focussen op continuïteit.” Zijn neven en nichten aandeelhouders hopen van ganser harte dat hij het bij het rechte eind heeft.


Bron: Time,October 26, 2009

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top