Vakhandel blijft goed scoren bij fietsverkoop.

Winkelketens als Hema en Halfords hebben in 2010 een flinke veer moeten laten als het gaat om de verkoop van nieuwe fietsen. Vooral de goedkopere modellen zoals die bij deze bedrijven worden verkocht gingen een stuk minder over de toonbank. De verkopen bij de vakhandel bleven echter goed overeind. Waar de totale markt met 7 procent daalde, bleef de vakhandel steken op een min van 3 procent.

 

Dat blijkt uit cijfers die de RAI Vereniging maandag naar buiten bracht naar aanleiding van de beurs FietsVak in Rosmalen. De vakhandel profiteerde van het overeind blijven van de reparatiemarkt, maar ook van de aanhoudende vraag naar luxe fietsen. De gemiddelde prijs voor een nieuwe fiets nam gedurende 2010 met 6 procent toe tot 916 euro.

 

In totaal gingen er 1.18 miljoen fietsen over de toonbank in Nederland. De afgelopen jaren was er juist een verschuiving van de vakhandel naar de reguliere detailhandel die fietsen als bijproduct verkoopt. De economische crisis wordt als reden van de teruggang van de verkoop bij deze ketens gezien.

Winkelketens als Hema en Halfords hebben in 2010 een flinke veer moeten laten als het gaat om de verkoop van nieuwe fietsen. Vooral de goedkopere modellen zoals die bij deze bedrijven worden verkocht gingen een stuk minder over de toonbank. De verkopen bij de vakhandel bleven echter goed overeind. Waar de totale markt met 7 procent daalde, bleef de vakhandel steken op een min van 3 procent.

 

Dat blijkt uit cijfers die de RAI Vereniging maandag naar buiten bracht naar aanleiding van de beurs FietsVak in Rosmalen. De vakhandel profiteerde van het overeind blijven van de reparatiemarkt, maar ook van de aanhoudende vraag naar luxe fietsen. De gemiddelde prijs voor een nieuwe fiets nam gedurende 2010 met 6 procent toe tot 916 euro.

 

In totaal gingen er 1.18 miljoen fietsen over de toonbank in Nederland. De afgelopen jaren was er juist een verschuiving van de vakhandel naar de reguliere detailhandel die fietsen als bijproduct verkoopt. De economische crisis wordt als reden van de teruggang van de verkoop bij deze ketens gezien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top