1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk | RetailDetail

1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

1,5 miljoen euro voor sterkere handelskernen Hasselt en Genk

Hasselt en Genk kunnen rekenen op 1,5 miljoen euro om hun handelskernen te versterken. Beide Limburgse centrumsteden gaven gehoor aan een oproep van Europa om innovatieve projecten in te dienen en vielen in de prijzen.

 

Twee van de negen projecten in de prijzen

Omdat de retailsector volop in beweging is, vooral door de opmars van e-commerce, zijn er dringend initiatieven nodig om de handelskernen te versterken. Daarom lanceerde Europa begin dit jaar een oproep om projecten met innovatieve ideeën in te dienen.

 

Liefst 9 Limburgse steden en gemeenten dienden een voorstel in. Uiteindelijk werden de projecten ‘Belevingswinkelen’ (Hasselt) en ‘Smart Retail City’ (Genk). “De projecten zijn samen goed voor een investering van 1,5 miljoen euro voor het opzetten van vernieuwende handelsconcepten”, zei Limburgs gedeputeerde voor Economie, Erik Gerits, bij de bekendmaking van het nieuws. “Door de goedkeuring wordt 40 procent van de kost gefinancierd door Europa. De overige projectkosten worden gedragen door Vlaanderen, de provincie en de steden zelf.”

 

"Het project dat in Hasselt de komende twee jaar wordt opgezet, zal van start gaan met een grootschalig onderzoek naar 'belevingswinkelen' door de Hogeschool PXL", zei schepen van Economie, Tom Vandeput, bij de bekendmaking van het nieuws.

 

"Er zal verder een systeem worden opgezet waarbij shoppers 'handenvrij' kunnen winkelen, en hun boodschappen dus bij het vertrek op de parking beschikbaar zullen zijn. Daarnaast wordt de digitale klantenkaart van CityLife verder in de markt gezet en zullen er spelletjes worden ontwikkeld die shoppers langs de interessante winkels en horecazaken moeten leiden. Tot slot wil Hasselt de winkeliers zelf coachen en informeren over innovatieve retail."

 

Identiteitsontwikkeling in Genk

Genk wil dan weer vooral inzetten op onderscheidende identiteitsontwikkeling. "In drie gebieden zullen we retailconcepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op het lokale dna", zegt de Genkse burgemeester Wim Dries. "Vanuit onze multiculturele achtergrond hebben we op dat vlak vele troeven."

 

Ook Genk wil de digitalisering en getrouwheidsformules verder uitrollen. "We willen bovendien stadsfabrieken voor jonge designers openen en ambachtelijke ateliers met een gedeelte voor verkoop of horeca alle kansen geven", aldus nog de burgemeester.

 

Tot slot zal het provinciebestuur zorgen voor de kennisdeling van innovatieve retailconcepten naar andere steden en gemeenten. "Ook zij die naast de boot van de subsidies vallen, zullen we met een retailprogramma ondersteunen om hun handelskernen gezond te houden", aldus nog Erik Gerits.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.