2.000.000 m² Nederlandse winkeloppervlakte staat op verdwijnen | RetailDetail

2.000.000 m² Nederlandse winkeloppervlakte staat op verdwijnen

2.000.000 m² Nederlandse winkeloppervlakte staat op verdwijnen

Onderzoeksbureau Booz & Company meent dat bijna één vijfde van het totale winkeloppervlak in Nederland in de komende zeven jaar zal verdwijnen. Grote boosdoener in het hele verhaal is het online winkelen.

17 procent binnen zeven jaar

Booz & Company concludeerde in zijn analyse, in opdracht van het Financieele Dagblad, dat over de volgende zeven jaar maar liefst 17 procent van de totale winkeloppervlakte in Nederland (ongeveer 2.000.000 m²) zal verdwijnen. Grootste oorzaak is zonder twijfel de doorbraak van het online winkelen.

 

Zo zou het aandeel van online verkoop bij kleding stijgen van de huidige 5,6 procent naar ongeveer 25 procent in 2020, althans volgens de analyse van Booz & Company. Bij elektronica zou het online aandeel stijgen van 20% naar 40%.

 

Trend nu al zichtbaar

De overgang van offline winkelen naar online begint nu al zichtbaar te worden: marktonderzoeker GfK zag eerder al dat de omzet van fysieke winkels tot Pasen al was gezakt met 7 procent - al speelt daarbij wel het effect van de schrikkeldag vorig jaar mee. Webwinkels verkochten in die periode maar liefst 18 procent meer.

 

Ook de economische crisis heeft zijn gevolgen voor de Nederlandse retailers: zo zag het Centraal Bureau van de Statistiek de Nederlandse detailhandel op een jaar met 4,8 procent krimpen. In die periode groeiden webwinkels en postorderbedrijven met 1%, de zwakste groei sinds januari 2012.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.