2.000.000 m² Nederlandse winkeloppervlakte staat op verdwijnen

2.000.000 m² Nederlandse winkeloppervlakte staat op verdwijnen

Onderzoeksbureau Booz & Company meent dat bijna één vijfde van het totale winkeloppervlak in Nederland in de komende zeven jaar zal verdwijnen. Grote boosdoener in het hele verhaal is het online winkelen.

17 procent binnen zeven jaar

Booz & Company concludeerde in zijn analyse, in opdracht van het Financieele Dagblad, dat over de volgende zeven jaar maar liefst 17 procent van de totale winkeloppervlakte in Nederland (ongeveer 2.000.000 m²) zal verdwijnen. Grootste oorzaak is zonder twijfel de doorbraak van het online winkelen.

 

Zo zou het aandeel van online verkoop bij kleding stijgen van de huidige 5,6 procent naar ongeveer 25 procent in 2020, althans volgens de analyse van Booz & Company. Bij elektronica zou het online aandeel stijgen van 20% naar 40%.

 

Trend nu al zichtbaar

De overgang van offline winkelen naar online begint nu al zichtbaar te worden: marktonderzoeker GfK zag eerder al dat de omzet van fysieke winkels tot Pasen al was gezakt met 7 procent - al speelt daarbij wel het effect van de schrikkeldag vorig jaar mee. Webwinkels verkochten in die periode maar liefst 18 procent meer.

 

Ook de economische crisis heeft zijn gevolgen voor de Nederlandse retailers: zo zag het Centraal Bureau van de Statistiek de Nederlandse detailhandel op een jaar met 4,8 procent krimpen. In die periode groeiden webwinkels en postorderbedrijven met 1%, de zwakste groei sinds januari 2012.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Leegstand in Nederlandse winkelstraat daalt

11/01/2018

Uit het laatste onderzoek van onderzoeksbureau Locatus blijkt dat de leegstand in de winkelstraten in Nederland ook het voorbije jaar verder is gedaald. Het is al het derde jaar op rij dat er minder panden leegstaan.

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht

28/12/2017

De provincie Utrecht roept de bouw van nieuwe winkels een halt toe. Zowel in bestaande  winkelgebieden als daarbuiten wil de provincie verdere uitbreiding van het aantal winkelmeters tegengaan, klinkt het in de ontwerptekst van een nieuwe retailvisie.

Hudson's Bay verweert zich en voegt goedkopere merken toe

27/12/2017

Hudson's Bay zit in Nederland op koers, verdedigt marketingdirecteur Edo Beukema zich tegen kritiek. Van het gerucht dat de warenhuisketen al zou vertrekken is niks waar, maar de marketing en de aanvangsprijzen worden wel aangepast.

Retail Estates doet opnieuw forse investering in Nederland

22/12/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Retail Estates, heeft opnieuw een grote investering gedaan in Nederland. Het heeft drie nieuwe winkelcentra gekocht, goed voor een waarde van ongeveer 205 miljoen euro.

Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Back to top