Beleving moet klanten naar The W Shopping lokken

Beleving moet klanten naar The W Shopping lokken

Met nieuwe retailers, evenementen én zowaar een stadsboerderij op het dak vecht het Woluwe Shopping Center terug na licht dalende bezoekcijfers. Beleving is het beste wapen tegen de opkomst van e-commerce, meent de beheerder.

Nieuwe namen

Het aantal bezoekers voor het winkelcentrum daalde in 2016 met 2,2% tot 6,5 miljoen. Daarmee presteert het wel beter dan de collega’s, die er gemiddeld met -3,6% op achteruitgingen volgens sectororganisatie BLSC. De daling is te wijten aan de concurrentie van e-commerce, de ongunstige economische context en de werken aan de Woluwelaan, verklaart manager Jean-Michel de Walque. 

 

Er is echter beterschap op komst: zeven nieuwe namen komen de commerciële mix in het winkelcentrum versterken. Koffiemerk Nespresso gaat zijn pop-upwinkel omvormen tot een vaste boetiek, maar de Franse schoenenketen Minelli, kinderkledijwinkel Sergent Major, Joy in a Box, espressobar Caffé Vergnano, een Belgische brasserie en een Aziatisch restaurant zijn echt nieuw. Een tiental andere huurders verhuizen en/of vernieuwen hun winkelconcept: Proximus, Paprika, Natures & Découvertes, Neuhaus, Dame Nature, Planet Parfum, Hunkemöller, Mister Minit en Australian Home Made Ice Cream.

 

Stadsboerderij

"The W Shopping" blijft ook investeren in de toekomst: om het energieverbruik te verlagen komt er ledverlichting in het gebouw. Het klantencomfort wordt verbeterd met nieuw sanitair en meubilair. Interactieve zuilen wijzen shoppers de weg. Een shuttledienst brengt medewerkers van de vele bedrijven in de omgeving naar het winkelcentrum tijdens de lunchpauze, en nog dit jaar komt er een stadsboerderij op het dak. “Zou het niet geweldig zijn, mochten klanten in het winkelcentrum een wortel- of tomatensapje kunnen drinken van de oogst?” 

 

Klanten verwachten een onderscheidende beleving, analyseert marketingmanager Ann Huyberechts van beheerder Devimo Consult: “Shoppingcenters lijken op elkaar en e-commerce rukt verder op. Wij zetten daarom nog meer in op evenementen en animaties, zoals de ART Shopping expo met hedendaagse kunst of de ‘Happy Fridays’ die een toenemend succes kennen.”

 

En de toekomst? Er bestaat vanuit de retailwereld een grote vraag naar bijkomende winkelruimte, en bovendien worden in de omgeving meer dan 1.000 nieuwe woningen gepland. Het winkelcentrum koestert daarom al een tijdje uitbreidingsplannen (meer dan 10.000 m² en 300 parkeerplaatsen). Dat project, goed voor een investering van vijftig miljoen euro, is vergund maar wacht momenteel op een uitspraak van de Raad van State in een beroepsprocedure.