Beleving moet klanten naar The W Shopping lokken | RetailDetail

Beleving moet klanten naar The W Shopping lokken

Beleving moet klanten naar The W Shopping lokken

Met nieuwe retailers, evenementen én zowaar een stadsboerderij op het dak vecht het Woluwe Shopping Center terug na licht dalende bezoekcijfers. Beleving is het beste wapen tegen de opkomst van e-commerce, meent de beheerder.

Nieuwe namen

Het aantal bezoekers voor het winkelcentrum daalde in 2016 met 2,2% tot 6,5 miljoen. Daarmee presteert het wel beter dan de collega’s, die er gemiddeld met -3,6% op achteruitgingen volgens sectororganisatie BLSC. De daling is te wijten aan de concurrentie van e-commerce, de ongunstige economische context en de werken aan de Woluwelaan, verklaart manager Jean-Michel de Walque. 

 

Er is echter beterschap op komst: zeven nieuwe namen komen de commerciële mix in het winkelcentrum versterken. Koffiemerk Nespresso gaat zijn pop-upwinkel omvormen tot een vaste boetiek, maar de Franse schoenenketen Minelli, kinderkledijwinkel Sergent Major, Joy in a Box, espressobar Caffé Vergnano, een Belgische brasserie en een Aziatisch restaurant zijn echt nieuw. Een tiental andere huurders verhuizen en/of vernieuwen hun winkelconcept: Proximus, Paprika, Natures & Découvertes, Neuhaus, Dame Nature, Planet Parfum, Hunkemöller, Mister Minit en Australian Home Made Ice Cream.

 

Stadsboerderij

"The W Shopping" blijft ook investeren in de toekomst: om het energieverbruik te verlagen komt er ledverlichting in het gebouw. Het klantencomfort wordt verbeterd met nieuw sanitair en meubilair. Interactieve zuilen wijzen shoppers de weg. Een shuttledienst brengt medewerkers van de vele bedrijven in de omgeving naar het winkelcentrum tijdens de lunchpauze, en nog dit jaar komt er een stadsboerderij op het dak. “Zou het niet geweldig zijn, mochten klanten in het winkelcentrum een wortel- of tomatensapje kunnen drinken van de oogst?” 

 

Klanten verwachten een onderscheidende beleving, analyseert marketingmanager Ann Huyberechts van beheerder Devimo Consult: “Shoppingcenters lijken op elkaar en e-commerce rukt verder op. Wij zetten daarom nog meer in op evenementen en animaties, zoals de ART Shopping expo met hedendaagse kunst of de ‘Happy Fridays’ die een toenemend succes kennen.”

 

En de toekomst? Er bestaat vanuit de retailwereld een grote vraag naar bijkomende winkelruimte, en bovendien worden in de omgeving meer dan 1.000 nieuwe woningen gepland. Het winkelcentrum koestert daarom al een tijdje uitbreidingsplannen (meer dan 10.000 m² en 300 parkeerplaatsen). Dat project, goed voor een investering van vijftig miljoen euro, is vergund maar wacht momenteel op een uitspraak van de Raad van State in een beroepsprocedure. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.