Amsterdam trekt meeste internationale merken in Benelux | RetailDetail

Benelux belangrijke stap in expansie internationale merken

Benelux belangrijke stap in expansie internationale merken

In een nieuw rapport stelt vastgoeddienstverlener JLL dat de grote steden in de Benelux een belangrijke uitvalsbasis zijn voor de expansie van internationale merken in Europa. Dat is vooral te danken aan de centrale ligging.

 

Benelux belangrijke stap in expansie

Volgens JLL zijn in Amsterdam 78% van een selectie van 200 internationale merken aanwezig, waarmee Amsterdam het het beste doet van alle winkelsteden in de Benelux. In Brussel zijn 71% van die merken aanwezig, Antwerpen haalt de derde plaats met 68%. Volgens het rapport staat Amsterdam op de elfde, Brussel op de twaalfde en Antwerpen op de twintigste plaats van de meest aantrekkelijke winkelbestemmingen in Europa.

 

Voor heel wat retailers is de Benelux dan ook een belangrijke stap voor de expansie in Europa. Vooral de centrale ligging tussen primaire markten als Londen, Parijs en Berlijn is daarbij een belangrijke troef. “Ook de mature markten, de stedelijke bevolkingsgroei en de groei van e-commerce die retailers noopt tot het optimaliseren van hun winkelnetwerk, verhogen voor retailers de aantrekkingskracht van grote steden in de Benelux”, concludeert de vastgoeddienstverlener.

 

Nog groeimarge in luxe en horeca

JLL heeft ook het luxesegment en de horeca apart bekeken in zijn rapport. Daaruit blijkt dat de luxemarkt nog heel wat groeimarge heeft in de Benelux, vooral dankzij een groot aantal toeristen uit de Verenigde Staten en Azië. De voorbije twee jaar zijn er dan ook steeds meer flagshipstores geopend van luxemerken: ook hier zijn Amsterdam, Antwerpen en Brussel de meest aantrekkelijke markten. Die luxemerken zullen wel de juiste aanpak moeten vinden om ook online hun mannetje te kunnen staan.

 

Op vlak van horeca valt op dat ook daar steeds meer wordt ingezet op beleving en manieren om de klant langer te boeien. Dat blijkt uit concepten zoals de Markthal in Rotterdam en Mercado in Antwerpen. “Een gevarieerd aanbod van eetgelegenheden in een retailzone houdt de klanten langer ter plaatse en creëert een beleving die het pure retailgebeuren overstijgt. In dit marktsegment concentreren veel nieuwe kleine en grote concepten op deze marktvraag”, aldus JLL.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.