Binnenstad populair bij winkelende Nederlander

Binnenstad populair bij winkelende Nederlander

Meer dan de helft van de Nederlanders (55%) winkelt het liefst in de historische binnenstad. De populariteit van de binnenstad komt in eerste instantie door het brede aanbod van winkels, daarna zijn de combinatie van winkels, restaurants en andere uitgaansmogelijkheden belangrijk. Als derde reden wordt de authentieke sfeer van de binnenstad genoemd.

Peil.nl

De cijfers blijken uit een onderzoek van Peil.nl onder 1500 Nederlandse shoppers in opdracht van Vastned. De helft van de respondenten gaf aan meer dan één keer per maand de binnenstad te bezoeken en geeft er ook geld uit. Twee derde doet bij minstens de helft van de bezoeken aan de binnenstad een (non-food) aankoop.

Regioverschillen

Nederlanders blijken te houden van een gevarieerd aanbod aan winkels. Ze geven hieraan de voorkeur boven de aanwezigheid van dezelfde winkelketens in verschillende steden. Het aanbod van kleinere, lokale winkels en grote, bekende ketens moet evenwel in evenwicht zijn.

 

Al verschillen de winkelwensen per regio. In de grote steden vinden shoppers ruime winkeltijden belangrijk. In de oostelijke en zuidelijke provincies is het kunnen aanraken van producten een pre, terwijl in het noorden van Nederland gezelligheid en drukte in de binnenstad hoog scoren.

Actieve rol gemeente

Liefst 86% van de respondenten vindt het wenselijk dat de gemeente een actief beleid voert om de aantrekkelijkheid van de binnenstad blijvend te waarborgen. Dat moet het doen door de aanwezigheid van grote en kleine winkelmerken te verzekeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse groep neemt Woluwe Shopping Center over

22/01/2018

Het Nederlandse Eurocommercial Properties krijgt het Woluwe Shopping Center in handen, nadat het bod van het vastgoedbedrijf - 425 miljoen euro - aanvaard werd.

Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Leegstand in Nederlandse winkelstraat daalt

11/01/2018

Uit het laatste onderzoek van onderzoeksbureau Locatus blijkt dat de leegstand in de winkelstraten in Nederland ook het voorbije jaar verder is gedaald. Het is al het derde jaar op rij dat er minder panden leegstaan.

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht

28/12/2017

De provincie Utrecht roept de bouw van nieuwe winkels een halt toe. Zowel in bestaande  winkelgebieden als daarbuiten wil de provincie verdere uitbreiding van het aantal winkelmeters tegengaan, klinkt het in de ontwerptekst van een nieuwe retailvisie.

Hudson's Bay verweert zich en voegt goedkopere merken toe

27/12/2017

Hudson's Bay zit in Nederland op koers, verdedigt marketingdirecteur Edo Beukema zich tegen kritiek. Van het gerucht dat de warenhuisketen al zou vertrekken is niks waar, maar de marketing en de aanvangsprijzen worden wel aangepast.

Retail Estates doet opnieuw forse investering in Nederland

22/12/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Retail Estates, heeft opnieuw een grote investering gedaan in Nederland. Het heeft drie nieuwe winkelcentra gekocht, goed voor een waarde van ongeveer 205 miljoen euro.

Back to top