Binnenstad populair bij winkelende Nederlander | RetailDetail

Binnenstad populair bij winkelende Nederlander

Binnenstad populair bij winkelende Nederlander

Meer dan de helft van de Nederlanders (55%) winkelt het liefst in de historische binnenstad. De populariteit van de binnenstad komt in eerste instantie door het brede aanbod van winkels, daarna zijn de combinatie van winkels, restaurants en andere uitgaansmogelijkheden belangrijk. Als derde reden wordt de authentieke sfeer van de binnenstad genoemd.

Peil.nl

De cijfers blijken uit een onderzoek van Peil.nl onder 1500 Nederlandse shoppers in opdracht van Vastned. De helft van de respondenten gaf aan meer dan één keer per maand de binnenstad te bezoeken en geeft er ook geld uit. Twee derde doet bij minstens de helft van de bezoeken aan de binnenstad een (non-food) aankoop.

Regioverschillen

Nederlanders blijken te houden van een gevarieerd aanbod aan winkels. Ze geven hieraan de voorkeur boven de aanwezigheid van dezelfde winkelketens in verschillende steden. Het aanbod van kleinere, lokale winkels en grote, bekende ketens moet evenwel in evenwicht zijn.

 

Al verschillen de winkelwensen per regio. In de grote steden vinden shoppers ruime winkeltijden belangrijk. In de oostelijke en zuidelijke provincies is het kunnen aanraken van producten een pre, terwijl in het noorden van Nederland gezelligheid en drukte in de binnenstad hoog scoren.

Actieve rol gemeente

Liefst 86% van de respondenten vindt het wenselijk dat de gemeente een actief beleid voert om de aantrekkelijkheid van de binnenstad blijvend te waarborgen. Dat moet het doen door de aanwezigheid van grote en kleine winkelmerken te verzekeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.