Brusselse winkelstraten blijven drukbezocht | RetailDetail

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht
CRM / Shutterstock.com

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

 

Nieuwstraat blijft drukste straat van Brussel

Met 46.586 voetgangers per dag, oftewel 14 miljoen mensen per jaar, blijft de Nieuwstraat de drukste straat in de Belgische hoofdstad. Dat blijkt uit de barometer van Atrium.brussels, het handelsagentschap van de regio. De Nieuwstraat heeft het, weliswaar op zijn drukste punt gemeten, daarmee beter gedaan dan de bovenstad, de grote boulevards, de grote markt en het centrum van Molenbeek.

 

Ook de andere grote Brusselse commerciële aders, zoals de Anspachlaan en de Fripiersstraat, houden hun positie in de top drie dit jaar. De Naamsepoort en de Grote Markt vervolledigen naar jaarlijkse gewoonte de top-5. Een nieuwkomer is wel te vinden op plaats zes: de Steenweg op Gent in Molenbeek heeft voor het eerst een plek in de lijst van drukstbezochte Brusselse straten weten te bemachtigen. 

 

Vooral werken en winkels bepalen passage 

Volgens Atrium gaat het niet slecht met de passage in Brussel, in tegenstelling tot de vaak negatieve berichtgeving over de hoofdstad. Hoewel het sterk varieert van wijk tot wijk, heeft Brussel in 2017 niet al te veel geleden qua bezoekersaantallen. “De binnenstad heeft het even moeilijk gehad, met een daling van de bezoekers in 2016, maar nadien heeft ze zich hernomen”, zegt Julien Bacq, directeur retail en ontwikkeling bij het Brusselse handelsagentschap, aan La Libre.

 

Elementen die de bezoekersaantallen sterk beïnvloeden, zijn vooral van lokale aard. Met name werkzaamheden in een straat hebben een grote impact, net als de winkels in de winkelstraten zelf: een straat presteert maar zo goed als zijn winkels. Zo voelde de bekende Dansaertstraat de gevolgen van het vertrek van de formules Buffalo en Zadig & Voltaire: het aantal passanten daalde er met 6%. Al hebben de negatieve pers rond de Brusselse voetgangerszone en het angstige imago van Brussel na de aanslagen de straat evenmin deugd gedaan.

 

Het succes van een buurt is maakbaar

Buurten waar het wel weer goed gaat, zijn de Brugmannlaan in Ukkel en de Vanderkinderewijk. Daar hadden werkzaamheden in 2015 de passage onderuit gehaald, maar sinds de werken er klaar zijn en nieuwe handelszaken en -concepten de deuren hebben geopend, zitten de bezoekersaantallen er in de lift.

 

De bezoekcijfers tonen volgens Bacq aan dat het succes van buurten en straten maakbaar is en dat zowel overheden als handelaars het zelf met de nodige investeringen kunnen sturen. Ook al hebben openbare werken mogelijk tijdelijk een negatieve impact, achteraf kan men er de vruchten van plukken. Handelaars moedigt Bacq aan om individueel of in samenwerkingsverbanden te durven investeren in hun buurt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.