Charleroi kijkt uit naar opening Rive Gauche | RetailDetail

Charleroi kijkt uit naar opening Rive Gauche

Charleroi kijkt uit naar opening Rive Gauche

Het gloednieuwe winkelcentrum Rive Gauche moet het centrum van Charleroi revitaliseren, dankzij een sterke huurdersmix en een ongeziene concentratie aan publiekstrekkers. Twee weken voor de opening kreeg de pers een ‘sneak preview’.

Grote namen

Nooit eerder bracht één Belgisch winkelcentrum Primark, Zara, Kiabi, C&A en H&M samen onder één dak. Deze grote namen bevinden zich bovendien op de hoogste verdieping van het winkelcentrum: een uitzonderlijke situatie die wel wat overtuigingskracht vergde vanwege makelaar Cushman & Wakefield. “We gaan op deze manier een enorme footfall creëren naar de etage. Dat komt het hele winkelcentrum ten goede,” weet projectdirecteur Stéphane Coël van projectontwikkelaar IRET Development. 

 

Rive Gauche herbergt 95 winkelpanden op 39.000 m² commerciële oppervlakte over drie etages en mikt op zeven tot acht miljoen bezoekers per jaar. 95% van de winkeloppervlakte is verhuurd. Nieuwkomers voor de regio zijn Bershka, Boulangerie Paul, Fashion Club, Flormar, Flying Tiger, JD Sports, J&Joy, Levi’s, Maison Scotch, Moa, Pull & Bear, River Woods en Zig Zag.

 

Winkelstraatgevoel

“Rive Gauche is meer dan een winkelcentrum, het is een stadsontwikkelingsproject”, zegt titelvoerend burgemeester Paul Magnette. “We hebben veel buitenlandse voorbeelden onderzocht om te kijken hoe we het winkelproject op een coherente manier konden integreren in het stadscentrum. Dit wordt een hefboom die de stad zal revitaliseren.” De architectuur integreert het winkelcentrum mooi in de stadsomgeving, met zeven ingangen en overvloedig daglicht dankzij grote etalages en een glazen dakkoepel. Materialen als graniet, hout en stoeptegels zorgen voor een echt winkelstraatgevoel.


Dat er potentieel is voor een modern winkelcentrum in Charleroi, blijkt uit de cijfers, met een enorme koopvlucht van wel 40% voor mode en schoenen. Die shoppers weer naar de stad lokken wordt de grote opdracht voor Rive Gauche, dat opent met een feestelijke vierdaagse van 9 tot 12 maart. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group

28/06/2018

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz, de groep boven modeketens als H&M, COS, Monki of nog &Other Stories, ziet zijn winst nu al voor het vierde kwartaal op een rij lager uitkomen dan gedacht.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Ook Monki vervoegt Zalando-platform

04/06/2018

Vanaf augustus zal ook H&M-dochter Monki beschikbaar zijn voor klanten van Zalando. Met de lancering in Ierland en Tsjechië is de webwinkel voortaan aanwezig in zeventien Europese landen.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen.