"Crosschannel maakt winkelcentra interessante investeringen"

"Crosschannel maakt winkelcentra interessante investeringen"

Winkelcentra kunnen nog altijd een interessante investering zijn voor investeerders in vastgoed, als ze goed uitkijken welke winkelcentra in staat zijn om zich aan te passen aan de huidige situatie. Dat meent althans Bouwfonds IM.

Aanpassen aan crosschanneltijdperk

Bouwfonds Investment Management analyseerde 859 winkelcentra met een minimum oppervlakte van 5000 m² en een bouwjaar voor 2005 in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Daarbij kwam het tot de conclusie dat de helft toe is aan modernisering en daarom een interessante investering kunnen betekenen voor beleggers in winkelvastgoed.

 

"Winkelbeleggers moeten met een vernieuwde blik naar de traditionele winkelgebieden kijken om die locaties te onderscheiden die een goede kans maken zich succesvol aan te passen aan een nieuw 'crosschannel' tijdperk, veroorzaakt door de opkomst van online retailing", zegt CEO Jaap Gillis aan vastgoedmarkt.nl.

 

Winkelcentra buiten steden krijgen het moeilijk

Vooral buitenstedelijke winkelcentra staan volgens Bouwfonds IM voor een grote uitdaging: zij lopen het meeste risico om klanten te verliezen aan online retailers, omdat ze geen of moeilijker een 'experience' kunnen bieden.

 

Hele grote winkelcentra (groter dan 80.000 m²) kunnen dat probleem omzeilen door zelf een ervaring voor de bezoekers te creëren. Kleinere centra moeten daarbij eerder rekenen op de aantrekkingskracht van de stad waarin ze zich bevinden en mikken op 'convenience' door een mix van grote supermarkten en complementaire winkels aan te bieden.

 

Bouwfonds IM gelooft ook dat volwassen markten in Europa op een verzadigingspunt zijn gekomen qua beschikbare winkeloppervlakte. Daarom moeten ze zich vooral focussen op het aanpassen aan de nieuwe eisen van het crosschanneltijdperk en is het de komende jaren tijd om te moderniseren.

Tags: