"Crosschannel maakt winkelcentra interessante investeringen" | RetailDetail

"Crosschannel maakt winkelcentra interessante investeringen"

"Crosschannel maakt winkelcentra interessante investeringen"

Winkelcentra kunnen nog altijd een interessante investering zijn voor investeerders in vastgoed, als ze goed uitkijken welke winkelcentra in staat zijn om zich aan te passen aan de huidige situatie. Dat meent althans Bouwfonds IM.

Aanpassen aan crosschanneltijdperk

Bouwfonds Investment Management analyseerde 859 winkelcentra met een minimum oppervlakte van 5000 m² en een bouwjaar voor 2005 in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Daarbij kwam het tot de conclusie dat de helft toe is aan modernisering en daarom een interessante investering kunnen betekenen voor beleggers in winkelvastgoed.

 

"Winkelbeleggers moeten met een vernieuwde blik naar de traditionele winkelgebieden kijken om die locaties te onderscheiden die een goede kans maken zich succesvol aan te passen aan een nieuw 'crosschannel' tijdperk, veroorzaakt door de opkomst van online retailing", zegt CEO Jaap Gillis aan vastgoedmarkt.nl.

 

Winkelcentra buiten steden krijgen het moeilijk

Vooral buitenstedelijke winkelcentra staan volgens Bouwfonds IM voor een grote uitdaging: zij lopen het meeste risico om klanten te verliezen aan online retailers, omdat ze geen of moeilijker een 'experience' kunnen bieden.

 

Hele grote winkelcentra (groter dan 80.000 m²) kunnen dat probleem omzeilen door zelf een ervaring voor de bezoekers te creëren. Kleinere centra moeten daarbij eerder rekenen op de aantrekkingskracht van de stad waarin ze zich bevinden en mikken op 'convenience' door een mix van grote supermarkten en complementaire winkels aan te bieden.

 

Bouwfonds IM gelooft ook dat volwassen markten in Europa op een verzadigingspunt zijn gekomen qua beschikbare winkeloppervlakte. Daarom moeten ze zich vooral focussen op het aanpassen aan de nieuwe eisen van het crosschanneltijdperk en is het de komende jaren tijd om te moderniseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.