Familie Vanmoerkerke verhoogt belang in Qrf City Retail

De Adolf Buylstraat in Oostende

Door de inbreng in natura van negen winkelpanden in Antwerpen en Oostende wordt de familie Vanmoerkerke een sterke referentieaandeelhouder van de vastgoedbevak Qrf City Retail, die zo zijn eigen vermogen versterkt en zijn schuldgraad afbouwt.

 

Toplocaties

De wijziging in de aandeelhoudersstructuur moet meer stabiliteit brengen bij de vastgoedinvesteerder, die al een tijdje kampt met een dalende beurskoers en hoge schulden. Een conflict over de huurprijzen met modeketen H&M deed de zaken ook al geen goed. Met de toetreding van de bekende ondernemersfamilie krijgt het fonds nu echter een sterke referentieaandeelhouder: “Door haar belang verder te verhogen bevestigt de familie Vanmoerkerke haar vertrouwen in de strategie van Qrf City Retail, alsook in de toekomst van de binnenstad. De familie Vanmoerkerke heeft een ruime ervaring, expertise en netwerk in binnenstedelijk vastgoed, maar ook in horeca en leisure.” De familie wordt vergoed met 1.487.500 nieuw uit te geven aandelen in Qrf City Retail en verhoogt haar participatie van 9,5% naar 28,3%.

 

De negen winkelpanden op toplocaties zullen naar verwachting samen bijna 1,2 miljoen aan huuropbrengsten genereren op jaarbasis. In Antwerpen gaat het om een project in ontwikkeling met vier winkelpanden aan de Meirbrug-Schoenmarkt. Het zal worden opgeleverd in mei 2019 en is verhuurd aan Casa, TUI en Bijorca Juweliers. Eén unit is nog beschikbaar. In Oostende worden vijf winkelpanden ingebracht in de Kapellestraat en de Adolf Buylstraat. Ze zijn verhuurd aan Boulangerie Paul, America Today, Foot Locker en LensOnline. Eén pand werd tot voor kort verhuurd aan Massimo Dutti.

 

“Qrf zet in op steden die een duurzaam beleid voeren rondom de combinatie van onderwijs, werken, wonen, toerisme, horeca en winkelen. Antwerpen en Oostende passen daar bij uitstek in. Daarenboven krijgen we zo een diversificatie van onze huurders die een doorgedreven focus leggen op beleving én perfecte voorbeelden zijn van het omnichannelverhaal,” zegt CEO Anneleen Desmyter.

 

De CEO zorgde wel meteen voor opschudding door haar afscheid in het vooruitzicht te stellen, zo bericht De Tijd: volgend jaar zou Desmyter haar ontslag indienen. Ook al is dat nog niet meteen aan de orde, toch wordt het gezien als signaal dat de nieuwe aandeelhouders schoon schip willen maken van zodra hun greep op de bevak voltooid hebben.