Flinke vertraging voor hoogtechnologisch magazijn Delhaize

Flinke vertraging voor hoogtechnologisch magazijn Delhaize

Flinke vertraging voor hoogtechnologisch magazijn Delhaize
Shutterstock

Het zwaar geautomatiseerde distributiecentrum dat Delhaize begin dit jaar in Ninove in gebruik zou nemen, is nog altijd niet operationeel. Meer nog: de opening is ten vroegste voor 2019, een vertraging die tot een miljoenenverlies lijdt.

 

‘Finetuning’ of toch IT-problemen?

Delhaize blijkt een heel jaar extra nodig te hebben om zijn nieuwe hightechmagazijn in Ninove ‘up and running’ te krijgen, meldt zakenkrant De Tijd. Het nieuwe magazijn voor dranken, ontbijtgranen, koeken, toiletpapier en andere producten die lang kunnen worden bewaard, zou “tegen begin 2018 volledig operationeel zijn”, zo klonk het nog overtuigd bij de officiële aankondiging begin 2016... maar het zal “ten vroegste voor 2019” zijn, klinkt het nu.

 

Verschillende bronnen beweren dat Delhaize en zijn Amerikaanse technologiepartner Dematic er maar niet in slagen het informaticasysteem van het magazijn optimaal te laten functioneren. Woordvoerder Roel Dekelver houdt het bij: “We zijn het systeem nog aan het finetunen.” Volgens Dekelver zijn er sinds de start van de bouw (twee jaar geleden) namelijk nieuwe technologische mogelijkheden bijgekomen, en daar wil Delhaize optimaal van profiteren: “We investeren liever tijd in een volledig up-to-date en werkend magazijn dan dat we een stapelplaats in gebruik nemen die nog moet worden gefinetuned.”

 

Uitstel hoogst ongelegen

Dat jaar uitstel is een ferme streep door de rekening van Delhaize, dat een moeilijke periode beleeft en zijn winst onder druk ziet staan. Het nieuwe magazijn zou dankzij allerlei technologische snufjes in hoge mate automatisch werken, wat een flinke besparing op personeelskosten zou opleveren.

 

“De plannen om het personeel door de automatisering te laten vertrekken via een exitregeling zijn uitgesteld”, klinkt het bij de vakbonden. Het oude magazijn blijft vooralsnog in gebruik en Delhaize moet extra opslagruimte huren bij externe logistieke spelers. Daardoor zal het kostenplaatje van oorspronkelijk 143 miljoen euro hoger oplopen. “Dat klopt, maar we plakken er geen bedrag op”, zegt Roel Dekelver in de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Albert Heijn breidt Allerhandebox uit, Delhaize start met HelloFresh

08/05/2018

Albert Heijn en Delhaize zetten verder in op maaltijdboxen: terwijl AH's Allerhande vanaf morgen tal van extra bestelmogelijkheden biedt, gaat Delhaize dozen van HelloFresh aanbieden. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.