Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht | RetailDetail

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht
Foto: Juriaan Wossink / Shutterstock.com

De provincie Utrecht roept de bouw van nieuwe winkels een halt toe. Zowel in bestaande  winkelgebieden als daarbuiten wil de provincie verdere uitbreiding van het aantal winkelmeters tegengaan, klinkt het in de ontwerptekst van een nieuwe retailvisie.

 

Extra detailhandelmeters zijn ongewenst

“Toevoegen van extra detailhandelmeters aan bestaande winkelcentra is in bijna alle gevallen ongewenst,” leest FashionUnited in de voorgestelde retailvisie, die weliswaar nog niet finaal is aangenomen. De retailvisie gaat ervan uit dat de winkelfunctie voor niet-dagelijkse goederen afneemt: die boodschappen doen consumenten immers meer en meer online of verder van huis.

 

Als die functie afneemt, riskeren de bezoekersaantallen terug te lopen en vermindert mogelijk ook de relevantie van de winkelgebieden. Dat wil de provincie Utrecht vermijden door verdere uitbreiding van de winkeloppervlakte tegen te houden: er moet volgens de visie per winkelgebied bekeken worden of het wel of niet kansrijk blijft. Vooral de relevantie van centrumgebieden moet volgens de provincie zorgvuldig bewaakt worden, want voor huidige en toekomstige inwoners, bezoekers en ondernemers is het “van groot belang om de winkelgebieden aantrekkelijk en vitaal te houden”.

 

Utrecht blijft relevant, Amersfoort en Veenendaal minder

Voor de binnenstad van Utrecht ziet de nota dan ook een mooie toekomst weggelegd: de provincie verwacht in de hele binnenstad een groeiend aantal bezoekers en grotere bestedingen, niet het minst dankzij het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catherijne.

 

Regionale winkelgebieden zoals Amersfoort en Veenendaal krijgen het echter lastig, voorspelt de retailvisie. De niet-dagelijkse regionale winkelfunctie “zal niet langer vanzelfsprekend zijn, wat betekent dat de omvang en het aanbod van de winkelgebieden onder de loep genomen moet worden.” Herpositionering van sommige centra en winkelgebieden wordt noodzakelijk. Amersfoort zal nog wel kunnen bogen op zijn historische waarde en kan dankzij een groeiend inwonertal en het al grote winkel- en horeca-aanbod recreatieve bezoekers blijven aantrekken, maar een stad als Veenendaal zal zich volgens de visietekst meer moeten terugplooien op de dagelijkse aankopen van de lokale consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug

22/02/2018

De komende weken openen drie vestigingen van Hudson’s Bay de deuren in Nederland. Het gaat over warenhuizen in Enschede, Amersfoort en Haarlem. Wel schroeft de keten ondertussen de ambities terug.

200 miljoen euro voor vernieuwing Stadshart Amstelveen

14/02/2018

De gemeente Amstelveen en Unibail-Rodamco, eigenaar van Stadshart Amstelveen, hebben een akkoord gesloten rond de vernieuwing van het winkelcentrum. Daarvoor wordt ongeveer 200 miljoen euro uitgetrokken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Kruidvat blijft de grootste winkelketen van Nederland

26/01/2018

Kruidvat is de grootste winkelketen van Nederland. Al vijf jaar op rij heeft de drogist het grootste aantal winkels, blijkt uit de nieuwe top 100 van Locatus. Albert Heijn is de grootste qua oppervlakte en overschrijdt het miljoen vierkante winkelmeters.

Hunkemöller opent eerste HKMX-winkel in Nederland

26/01/2018

Hunkemöller heeft vandaag in Utrecht de eerste Nederlandse vestiging van zijn sportmerk HKMX geopend. De primeur was voor het winkelcentrum Hoog Catharijne.

Nederlandse groep neemt Woluwe Shopping Center over

22/01/2018

Het Nederlandse Eurocommercial Properties krijgt het Woluwe Shopping Center in handen, nadat het bod van het vastgoedbedrijf - 425 miljoen euro - aanvaard werd.

Back to top