Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht | RetailDetail

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht

Geen nieuwe winkelmeters meer voor Utrecht
Foto: Juriaan Wossink / Shutterstock.com

De provincie Utrecht roept de bouw van nieuwe winkels een halt toe. Zowel in bestaande  winkelgebieden als daarbuiten wil de provincie verdere uitbreiding van het aantal winkelmeters tegengaan, klinkt het in de ontwerptekst van een nieuwe retailvisie.

 

Extra detailhandelmeters zijn ongewenst

“Toevoegen van extra detailhandelmeters aan bestaande winkelcentra is in bijna alle gevallen ongewenst,” leest FashionUnited in de voorgestelde retailvisie, die weliswaar nog niet finaal is aangenomen. De retailvisie gaat ervan uit dat de winkelfunctie voor niet-dagelijkse goederen afneemt: die boodschappen doen consumenten immers meer en meer online of verder van huis.

 

Als die functie afneemt, riskeren de bezoekersaantallen terug te lopen en vermindert mogelijk ook de relevantie van de winkelgebieden. Dat wil de provincie Utrecht vermijden door verdere uitbreiding van de winkeloppervlakte tegen te houden: er moet volgens de visie per winkelgebied bekeken worden of het wel of niet kansrijk blijft. Vooral de relevantie van centrumgebieden moet volgens de provincie zorgvuldig bewaakt worden, want voor huidige en toekomstige inwoners, bezoekers en ondernemers is het “van groot belang om de winkelgebieden aantrekkelijk en vitaal te houden”.

 

Utrecht blijft relevant, Amersfoort en Veenendaal minder

Voor de binnenstad van Utrecht ziet de nota dan ook een mooie toekomst weggelegd: de provincie verwacht in de hele binnenstad een groeiend aantal bezoekers en grotere bestedingen, niet het minst dankzij het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catherijne.

 

Regionale winkelgebieden zoals Amersfoort en Veenendaal krijgen het echter lastig, voorspelt de retailvisie. De niet-dagelijkse regionale winkelfunctie “zal niet langer vanzelfsprekend zijn, wat betekent dat de omvang en het aanbod van de winkelgebieden onder de loep genomen moet worden.” Herpositionering van sommige centra en winkelgebieden wordt noodzakelijk. Amersfoort zal nog wel kunnen bogen op zijn historische waarde en kan dankzij een groeiend inwonertal en het al grote winkel- en horeca-aanbod recreatieve bezoekers blijven aantrekken, maar een stad als Veenendaal zal zich volgens de visietekst meer moeten terugplooien op de dagelijkse aankopen van de lokale consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.