Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor | RetailDetail

Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor

Herentals stelt nieuw beleid rond handelskern voor

De stad Herentals heeft vrijdag een nieuw plan voorgesteld, die de aantrekkingskracht van de handelskern moet versterken. Zo wil het voornamelijk de leegstand in de stad aanpakken en Herentals op de kaart zetten als regionale winkelstad.

 

Duidelijke afbakening winkelgebied

Het nieuwe plan zal inzetten op beleving, een consequent vergunningenbeleid en samenwerking. Het werd onder begeleiding van Ben Op de Beeck, detailhandelscoach van de provincie Antwerpen, en in overleg met de stad uitgewerkt.

 

Om te beginnen werd er alvast een duidelijk winkelgebied afgebakend. Daarbij wordt het gebied rond de Grote Markt het focuspunt in de stad, terwijl detailhandel buiten die kern zal beperkt worden tot de zones Laagland en Aarschotseweg en handel die niet in het centrum past. Ook de winkelkernen van deelgemeenten Noorderwijk en Morkhoven worden betrokken in het plan.

 

“Door een duidelijke afbakening en acties willen we de aantrekkelijkheid van het kernwinkelgebied bevorderen. We stimuleren kleinschalige detailhandel om zich in het kernwinkelgebied te vestigen en niet in de periferie”, zegt schepen van Lokale Economie, Jan Michielsen, aan Nnieuws.be.

 

Bereikbaarheid en netheid

Ook de bereikbaarheid van de handelskern zal verbeterd worden. Daarbij wordt momenteel voornamelijk geïnvesteerde in de aanleg van nieuwe voetpaden en wegen, maar in de toekomst komen er ook nieuwe fietspaden en fietsstallingen. Er komt ook een nieuwe parking voor 75 wagens.

 

Tot slot wil Herentals ook de beleving en de netheid in de kern verbeteren. Zo wordt het vuilnis voortaan nog voor 8 uur opgehaald, zodat winkelende klanten er niet mee geconfronteerd worden en er komen ook nieuwe vuilnisbakken in het winkelgebied.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.