H&M laat winkeleigenaars opdraaien voor retours

Modeketen H&M onderhandelt omzetafhankelijke huurprijzen voor haar winkels in het Verenigd Koninkrijk. De tactiek zint de vastgoedeigenaars echter niet, te meer omdat de modegroep verwacht dat retours van die huurprijs worden afgetrokken.

 

Variabele huurprijzen

H&M voert momenteel gesprekken met de winkeleigenaars om nieuwe, variabele huurcontracten af te sluiten. Met name in het Verenigd Koninkrijk stelt de Zweedse modereus een systeem van 'totale bezettingsdeals' voor, waarbij de huurprijs wordt afgestemd op de omzet die de retailer er behaalt.

 

Zo zouden de servicekost, de huur en de behaalde verkoopcijfers mee de prijs bepalen, schrijft de Britse krant The Times. H&M zou bereid zijn om zo’n 15 à 20% van zijn winkelomzet af te staan aan de verhuurder, aldus nog vakblad Mds.

 

Retours moeten eraf

Wat de onderhandelingen echter extra bemoeilijkt, is de vraag wat die ‘winkelomzet’ dan precies inhoudt. H&M wil dat alle retours die in de winkel binnenkomen van de omzet worden afgetrokken, dus ook die van online bestellingen die in de winkel worden geretourneerd. En daar knelt het schoentje, want dat zou in feite betekenen dat de pandeigenaars moeten betalen voor de (hoge) retourkosten van e-commerce…

 

De onderhandelingen over nieuwe huurcontracten lijken recentelijk wel vaker moeizaam te verlopen. In het West-Vlaamse Roeselare dreigt C&A er bijvoorbeeld mee om zijn winkel van bijna 1.500 m² te sluiten als de huurprijs niet zakt: één van de zovele voorbeelden dat er een flinke machtsstrijd aan de gang is tussen de retailers in de winkelstraten en hun vastgoedeigenaars.