Internet blijft invloed hebben op winkelleegstand | RetailDetail

Internet blijft invloed hebben op winkelleegstand

Internet blijft invloed hebben op winkelleegstand

Uit een onderzoek van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Drenthe over het effect van het internet op de detailhandel blijkt dat de komende jaren tussen vier en negen procent winkeloppervlakte overbodig zal worden door e-commerce.

Vooral niet-dagelijkse producten verdwijnen uit straatbeeld

De drie provincies voerden gezamenlijk een onderzoek uit rond de effecten van het internet op de retail in het straatbeeld. De belangrijkste conclusie is dat de opmars van het online gebeuren heeft gezorgd voor leegstand in bepaalde gebieden. Als gevolg zijn bepaalde branches, zoals de reissector, bijna volledig verdwenen uit het straatbeeld.

 

Hoe groot de afname van het aantal winkels is ten gevolge van het internet is moeilijk in te schatten. Voor de provincie Zuid-Holland gaan de cijfers van tenminste 209.000 vierkante meter winkeloppervlak tot maximaal 433.000 vierkante meter. Vooral gebieden waar niet-dagelijkse producten, zoals elektronica, verkocht worden, zijn het hardst getroffen, omdat de consument die steeds meer online koopt. De totale afname van winkeloppervlak in de komende jaren wordt in het rapport geschat tussen vier en negen procent.

 

Ook effect op leefbaarheid

De afname van retail in het straatbeeld zorgt volgens het rapport ook voor een terugval van de leefbaarheid. Producten blijven wel beschikbaar via internet, maar winkelgebieden verliezen hun draagkracht als ontmoetingsgebied en het zorgt voor druk op de werkgelegenheid. Er is dan wel meer werkgelegenheid bij de webwinkels, er zijn geen betrouwbare gegevens over het aantal werkzame personen bij webwinkels en negentig procent van de webwinkels zou slecht één werkzame persoon hebben.

 

Een oplossing voor het probleem zou een andere invulling van de gebieden kunnen zijn. Zo zegt het rapport dat afhaalpunten van online winkels ook detailhandel zijn en dat ze niet thuishoren op bedrijventerreinen, maar dat ze moeten geïntegreerd worden in winkelgebieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.