Leegstand winkelpanden groeit verder

Leegstand winkelpanden groeit verder

Het aantal Nederlandse leegstaande winkelpanden is afgelopen jaar gegroeid van 14.000 naar 15.000. Dat betekent dat inmiddels 6,9 procent van de panden met een detailhandelsbestemming leegstaat.

Voor het eerst daling in winkeloppervlak

Vooral verkopers van damesmode, videotheken, softwarewinkels en reisbureaus vertrokken in 2013 en lieten een leeg winkelpand over. Damesmodewinkels waren overigens ook verantwoordelijk voor de meeste nieuwe vestigingen, wist onderzoeksbureau Locatus uit te pluizen.

 

De aanhoudende malaise op de markt voor winkelvastgoed heeft er volgens Locatus voor gezorgd dat voor het eerst deze eeuw het aantal winkelmeters in Nederland niet is gegroeid. Tot 2012 nam weliswaar het aantal winkelpanden af, maar groeide het absolute aantal winkelmeters nog wel door vergroting van bestaande winkelpanden. Die laatste ontwikkeling is volgens Locatus nu tot stilstand gekomen.

 

Grote geografische verschillen

Voor wat betreft de leegstand van winkels is er wel sprake van grote geografische verschillen: zo blijft de vraag naar winkelpanden op goede locaties groot, onder meer door de vraag naar retailmeters bij internationale retailers. Leegstand heerst echter vooral in de ringstraten rond het centrum en in wijkwinkelcentra.

 

Ook regionaal zijn er grote verschillen. De leegstand is het hoogst in Zuid-Limburg, Delfzijl en omgeving en Oost-Groningen. De leegstand is in de regio Groot-Amsterdam ruim drie keer zo laag. In een interview in het AD toonde niemand minder dan HEMA-topman Ronald van Zetten zich furieus over de bouw van nog steeds nieuwe retailparken, omdat die de binnenstedelijke leegstand nog dreigen te vergroten.

Tags: