Leegstand winkelpanden groeit verder | RetailDetail

Leegstand winkelpanden groeit verder

Leegstand winkelpanden groeit verder

Het aantal Nederlandse leegstaande winkelpanden is afgelopen jaar gegroeid van 14.000 naar 15.000. Dat betekent dat inmiddels 6,9 procent van de panden met een detailhandelsbestemming leegstaat.

Voor het eerst daling in winkeloppervlak

Vooral verkopers van damesmode, videotheken, softwarewinkels en reisbureaus vertrokken in 2013 en lieten een leeg winkelpand over. Damesmodewinkels waren overigens ook verantwoordelijk voor de meeste nieuwe vestigingen, wist onderzoeksbureau Locatus uit te pluizen.

 

De aanhoudende malaise op de markt voor winkelvastgoed heeft er volgens Locatus voor gezorgd dat voor het eerst deze eeuw het aantal winkelmeters in Nederland niet is gegroeid. Tot 2012 nam weliswaar het aantal winkelpanden af, maar groeide het absolute aantal winkelmeters nog wel door vergroting van bestaande winkelpanden. Die laatste ontwikkeling is volgens Locatus nu tot stilstand gekomen.

 

Grote geografische verschillen

Voor wat betreft de leegstand van winkels is er wel sprake van grote geografische verschillen: zo blijft de vraag naar winkelpanden op goede locaties groot, onder meer door de vraag naar retailmeters bij internationale retailers. Leegstand heerst echter vooral in de ringstraten rond het centrum en in wijkwinkelcentra.

 

Ook regionaal zijn er grote verschillen. De leegstand is het hoogst in Zuid-Limburg, Delfzijl en omgeving en Oost-Groningen. De leegstand is in de regio Groot-Amsterdam ruim drie keer zo laag. In een interview in het AD toonde niemand minder dan HEMA-topman Ronald van Zetten zich furieus over de bouw van nog steeds nieuwe retailparken, omdat die de binnenstedelijke leegstand nog dreigen te vergroten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.