Leegstand winkels zal verder oplopen

Leegstand winkels zal verder oplopen

De winkelleegstand in Nederland zal de komende jaren verder oplopen naar meer dan 10 procent. Tussen 2007 en 2015 nam het aandeel lege winkels toe van 5,4 naar 9,2 procent van het totale winkelvloeroppervlak, becijferde het Planbureau voor de Leefomgeving.

 

Lagere omzetten en marges laten vraag dalen

Lagere omzetten en marges leiden tot een dalende vraag naar fysieke winkels. Ook de aanwezige voorraad winkelvloer blijft hoog, zo stelt Economisch Bureau ING. Hoewel het ontwikkelen van nieuwe winkelruimte wordt afgeremd, wordt er bovendien nog te weinig gesaneerd.

 

Nederland behoort met gemiddeld ruim 1,8 vierkante meter winkelvloeroppervlak per inwoner tot de landen met de hoogste winkeldichtheid in Europa. De vloerproductiviteit is tegelijkertijd relatief laag. Door dalende omzetten en een groeiend winkelvloeroppervlak is de omzet per vierkante meter de afgelopen jaren afgenomen. In 2007 was er een jaaromzet van ruim 3500 euro per vierkante meter, vorig jaar was dit nog maar ongeveer 3200 euro.

 

De dalende vloerproductiviteit en de druk op marges in de detailhandel zorgen ervoor dat het steeds moeilijker wordt fysieke winkels rendabel te exploiteren. Retailers kijken kritisch naar vestigingen, waardoor de vraag naar winkelruimte afnam. Het aanbod aan totaal winkelvloeroppervlak steeg de afgelopen jaren tegelijkertijd tot 30,8 miljoen vierkante meter.

 

Gemiddelde een derde overcapaciteit

De leegstand dreigt nu verder op te lopen. In de Retailagenda van het Ministerie van Economische Zaken wordt gesproken over een gemiddelde overcapaciteit aan winkelruimte van 30 procent.

 

Positief is wel dat op steeds meer locaties retail, vastgoed en overheden samenwerken om de groeiende leegstand te keren. Dit leidde er onder meer toe dat plannen voor nog meer winkelruimte afnamen. Zo daalde het planvolume van ruim 5 miljoen vierkante meter in 2008 tot een kleine 2 miljoen vorig jaar. Ook het saneren van bestaande kansarme winkelgebieden is een belangrijke stap.

 

Meer visie en actie tegen verpauperen

De groeiende leegstand in retail leidde de afgelopen jaren tot het besef dat meer visie en actie het verpauperen van winkelgebieden moet tegengaan. Retail, vastgoed en overheid zijn daarbij op elkaar aangewezen.

 

“Markt en overheid komen steeds vaker in beweging om de winkelleegstand af te remmen. Dit helpt in het voorkomen van nog meer overcapaciteit. Het saneren van bestaande winkelgebieden is echter lastig. De wil en mogelijkheden harde beslissingen te nemen, zijn niet altijd aanwezig”, aldus Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING.