Londense warenhuizen wisselen winkelruimte in voor kantoren

Gevel van warenhuis John Lewis in Londen
Shutterstock.com

John Lewis heeft groen licht gekregen om liefst 45% van zijn flagshipstore in de bekende Oxford Street in Londen om te bouwen tot kantoorruimte. De conversie moet helpen om de warenhuisketen weer rendabel te maken.

 

Uitzonderlijke omstandigheden

John Lewis is al sinds 1864 aanwezig in de Britse hoofdstad, maar kreeg nu toestemming om drastisch in te krimpen van de gemeenteraad van Westminster. Als argument noemt de gemeenteraad de “uitzonderlijke omstandigheden”, schrijft RetailGazette. De retailer kan nu 45% van de winkeloppervlakte omzetten in kantoorruimte, wat in de praktijk neerkomt op de verdiepingen drie tot acht van zijn vestiging in Oxford Street.

 

Momenteel staan daar vooral keuken- en badkamerproducten, elektrische apparaten, kinderspeelgoed en boeken. In de toekomst zou het retailgedeelte nog enkel de kelderverdieping, het gelijkvloers, de eerste en tweede verdieping omvatten.

 

Vorige week kreeg ook Debenhams een bouwvergunning om de vierde en vijfde verdieping van zijn flaghipstore in Londen gedeeltelijk om te bouwen tot kantoren. Wie al die nieuwe kantoorruimte zal huren, is minder duidelijk. Ook in die markt laat de coronacrisis zich namelijk hard voelen.

 

Verlieslatend

Niettemin hoopt de warenhuisketen mede dankzij deze conversie het bedrijf weer winstgevend te maken. In de eerste helft van dit jaar boekte de moedermaatschappij van John Lewis en Waitrose een brutobedrijfsverlies van 55 miljoen pond (61 miljoen euro), een cijfer dat in de buurt ligt van dezelfde periode een jaar eerder.

 

Sharon White, voorzitter van John Lewis, heeft eerder al aangegeven dat ze zou kijken naar het verkleinen van winkels. Ze opperde toen niet enkel het idee om ze om te bouwen tot kantoorruimte, maar ook om enkele shops - al dan niet gedeeltelijk - te transformeren tot huurwoningen.

 

Het idee om het winkelnetwerk te verkleinen, leeft ook bij andere retailers. Al voor de coronacrisis waren grote ketens ermee bezig hun vierkante winkelmeters te optimaliseren, aangezien de bezoekersaantallen en het rendement van fysieke winkels door de opmars van e-commerce flink zijn gedaald. Omnichannelspelers zoals Amazon kiezen er dan ook voor om fysieke winkelruimte mee in te zetten als logistieke hubs en distributiecentra, terwijl ketens als H&M ervoor kiezen om slecht presterende verkooppunten te sluiten. Door de coronapandemie en de verdere online shift die ze teweegbrengt, wordt die trend alleen maar versneld.