Minder bezoekers voor Belgische winkelcentra

Minder bezoekers voor Belgische winkelcentra

In het tweede kwartaal van 2018 kenden de Belgische winkelcentra die aangesloten zijn bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) een lichte terugval van het aantal bezoekers.

 

Uiteenlopende resultaten

De 22 belangrijkste winkelcentra in België ontvingen 25.607.909 bezoekers tijdens het tweede kwartaal van dit jaar: een daling van 1,82% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2017. In het eerste kwartaal was er nog een stijging met 1,11%. Bekeken over het eerste halfjaar bezochten 53.618.002 bezoekers de winkelcentra, een lichte daling van 0,29% vergeleken met het eerste halfjaar van 2017.

 

Het is delicaat om grote conclusies te trekken uit deze cijfers, omdat de winkelcentra onderling erg uiteenlopende resultaten tonen. Daarbij spelen onder andere lokale factoren een rol: recent bijvoorbeeld liet AG Real Estate weten dat haar Brusselse shoppingcenters City 2, The Mint en de Galerij Anspach een sterke stijging kennen van het aantal bezoekers. Zij profiteren van de aantrekkende passage in de voetgangerszone die nu heraangelegd wordt.

 

De BLSC groepeert de belangrijkste eigenaars, investeerders en managers van winkelcentra en retailparken in België en Luxemburg. Daaronder bekende winkelcentra als Wijnegem Shopping, L’Esplanade, Docks Bruxsel, Médiacité, Les Grands Prés en Woluwe Shopping.