NVM: “Aanbod winkelruimte, en dus leegstand, stijgt verder”

NVM: “Aanbod winkelruimte, en dus leegstand, stijgt verder”

Het direct beschikbare aanbod van te verhuren en te verkopen winkelruimte is in de eerste helft van 2012 verder toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM Business. Halverwege dit jaar stond circa 2 miljoen vierkante meter winkelruimte te huur of te koop in, wat een stijging van 8,7 procent ten opzichte van begin dit jaar betekent.

Verdere stijging leegstand

Andere dataleveranciers hebben de afgelopen maanden aangegeven dat de leegstand in de Nederlandse winkelmarkt zich zou stabiliseren, maar NVM Business signaleert voor die periode net een nieuwe toename van het aanbod. De vereniging voorziet dan ook een verdere stijging van de winkelleegstand. Niet alleen het aantal vierkante meters nam toe, ook het aantal winkelobjecten dat ter verhuur werd aangeboden steeg immers.

 

Halverwege 2012 waren er in Nederland ongeveer 6.400 winkels in afwachting van een nieuwe gebruiker, een stijging van 8,2 procent ten opzichte begin dit jaar. Vooral de provincies Overijssel en Zeeland werden geconfronteerd met een verruiming van het aanbod. Ook in Den Haag en Amsterdam steeg het aanbod. Van de vier grote steden deed Utrecht het veruit het best: het aanbod nam er af. In Rotterdam bleef de aanbodssituatie ongewijzigd. 



 

Meer opname

De vraag naar nieuwe winkelruimte ontwikkelde zich in het eerste half jaar van 2012 wel positief. Er werd ongeveer 9 procent meer winkelruimte door de markt opgenomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de toegenomen vraag bleef de gemiddelde gerealiseerde huurprijs stabiel, al was er wel een duidelijke scheiding waarneembaar tussen de hoofdwinkelstraten en de overige straten in de kernwinkelgebieden. Op de A-locaties en goede B1-locaties waren de huurprijzen over het algemeen stabiel of was er in bepaalde gevallen een stijging, terwijl op de B2- en C-locaties de huurprijzen daalden.

 



Minder retailbeleggingen

De retailbeleggingsmarkt heeft dit jaar dan ook met een sterk afgenomen vraag te maken. Over de eerste zes maanden werd er voor ongeveer 308 miljoen euro in winkels belegd, wat 35 procent minder is dan in dezelfde periode vorig jaar. Niet alleen het beleggingsvolume nam af, ook het aantal transacties bleef sterk achter. Er werd echter vooral minder in winkelcentra geïnvesteerd, waardoor de beleggingsvraag naar retailpanden min of meer stabiel bleef.

Tags: