Ontwikkeling nieuwe shoppingcenters vertraagt | RetailDetail

Ontwikkeling nieuwe shoppingcenters vertraagt

Ontwikkeling nieuwe shoppingcenters vertraagt
Docks Bruxsel

Vorig jaar kwam er in totaal 4,5 miljoen vierkante meter aan overdekte winkelcentra bij in Europa: dat is 6% minder dan in 2015. Voor de toekomst rekent de sector eerder op uitbreidingen van bestaande winkelcentra, waarbij beleving belangrijker wordt. 

Groei in de Benelux

West-Europa kende in 2016 een groei van 15% in de oplevering van nieuwe winkelcentra, blijkt uit een nieuw rapport van vastgoedconsultant Cushman & Wakefield. Frankrijk was het meest actieve land in termen van ontwikkeling, en ook in de toekomst verwacht men hier een sterke activiteit. Een hoger consumentenvertrouwen stimuleert de vraag naar bijkomende winkeloppervlakte, terwijl meer internationale merken de markt betreden. Ook Italië en Spanje kenden een mooie groei, maar de ontwikkelingsactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk zijn in 2016 met 17% gedaald. 

 

Ook in de Benelux was de ontwikkelingsactiviteit sterk, met onder andere de opening van Docks Bruxsel. "Historisch gezien zijn er een maar een beperkt aantal winkelcentrumtransacties in België. 2017 zou een mijlpaaljaar moeten worden, dankzij de verwachte verkoop van twee winkelcentra in Brussel, met name Docks Bruxsel en Woluwe Shopping", zegt specialist Arnaud de Bergeyck daarover.

 

Inzetten op beleving

In Centraal- en Oost-Europa daalde de ontwikkeling van winkelcentra met 17%, na een daling met 11% in 2015. Dat is het gevolg van geopolitieke risico's en een toenemende verzadiging inzake winkelcentra in veel grote steden. Rusland blijft de grootste ontwikkelingsmarkt voor winkelcentra, maar ook hier noteert het rapport dalende cijfers. Er is voorlopig geen zicht op beterschap. 

 

Wat brengt de toekomst voor winkelcentra? "Uitbreidingen van bestaande centra zullen ongeveer een kwart van de nieuwe winkelruimte vertegenwoordigen”, meent Justin Taylor van C&W: “Daar zijn goede redenen voor. Het planningsproces is korter, de klantenbasis en het openbaarvervoernetwerk bestaan al, wat het risico vermindert. Naarmate winkelcentra groter worden, kunnen ze ook meer bezoekers aantrekken en regionale bestemmingen worden."

 

Eigenaars van winkelcentra trachten de fysieke winkelervaring te verrijken met een sociale of recreatieve beleving. “Ze breiden het aanbod voeding en drank uit, voegen vrijetijds- en entertainmentbedrijven toe. Op die manier willen ze de bezoekersaantallen, verblijftijden en bestedingen verhogen.” Winkelcentra worden ook ontmoetingsplaats, werkplek, rust- en ontspanningsgelegenheid. Verhuurders concentreren zich op de juiste huurdersmix en zetten technologie en data in om de klanten aan te trekken die bij deze huurdermix passen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.