Renovatie P.C. Hooftstraat heeft niet het gewenste effect

Renovatie P.C. Hooftstraat heeft niet het gewenste effect

Uit een rapport van Cushman & Wakefield blijkt dat de renovatie van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam niet het gewenste effect heeft gehad. Daardoor zouden verschillende internationale retailers de winkelstraat al verlaten hebben.

 

Toeristen geven minder uit

De renovatie van de P.C. Hooftstraat had de bedoeling om de omzetten van de aanwezige retailers opnieuw de hoogte in te stuwen, maar dat blijkt momenteel geen succes. Vooral de uitgaven voor luxeartikelen door toeristen zijn flink gedaald. Dat schrijft RetailNews.

 

In heel Amsterdam zijn de bestedingen van toeristen met 6 procent gedaald in het eerste kwartaal, terwijl het aantal toeristen net de hoogte is in gegaan. In de Kalverstraat en omgeving bleven de uitgaven wel stabiel.

 

Volgens Cushman & Wakefield zijn er een aantal factoren voor de mindere omzet in de P.C. Hooftstraat. Zo is een deel van de parkeerruimte verdwenen en heeft de sterke profilering van de Bijenkorf in de binnenstad ook zijn effect. Daarnaast geven Chinese en Russische toeristen minder geld uit aan mode en juwelen.

 

Toeristen uit Hongkong zijn de grootste shoppers. Zij geven gemiddeld per kassabon een bedrag van 1.029 euro uit in Amsterdam. Chinese toeristen geven slechts 505 euro per kassabon uit, terwijl zijn met 36 procent wel de grootste groep toeristen zijn.