Retailparken populair

Retailparken populair bij shoppers en retailers

Retailparken populair bij shoppers en retailers
La promenade de Flandres (Roncq) © Wilmotte & Associés SA

Retailparken hebben een toenemende aantrekkingskracht op zowel shoppers als retailers in heel Europa. Relatief lage kosten en een vlotte toegankelijkheid zijn belangrijke groeidrijvers. De huurdersmix evolueert. 

 

Sterke ontwikkeling

In 2015 kwam er in Europa zo’n 734.000 vierkante meter aan nieuwe winkelruimte in retailparken bij, een groei met 2%. In Frankrijk, België en Groot-Brittannië was de ontwikkelingsactiviteit het grootst. Dat berekent vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een nieuw rapport. Op 1 januari 2016 telde Europa in totaal 33,5 miljoen vierkante meter aan winkelruimte in retailparken. Voor de komende twee jaar zitten nog eens 2,1 miljoen vierkante meter in de pijplijn. 


Eén van de grootste Europese ontwikkelingen is trouwens het project Promenade de Flandre naast de Auchan in Roncq, net over de Franse grens, een winkelpark dat voluit op Belgische shoppers mikt en begin 2017 zal openen. 

 

Meer beleving

Retailers hebben verschillende goede redenen om voor retailparken te kiezen. De relatief lage kosten, de grote flexibiliteit in winkelinrichting, de vlotte logistieke toegankelijkheid, de mogelijkheden voor click& collect diensten en de kans om nieuwe concepten uit te testen vormen de belangrijkste argumenten. Consumenten worden aangetrokken door de toegankelijkheid, de gratis parking, de ruime keuze aan retailers en de mogelijkheid tot ‘one stop shopping’. 


Cushman & Wakefield wijst op enkele interessante trends. Algemeen daalt de leegstand en stijgen de passantecijfers. De kwaliteit van de locaties verbetert, mede dankzij verbouwingen en herontwikkelingen. Retailparken staan niet langer uitsluitend voor convenience. Ook beleving wordt belangrijk. Architectuur en design krijgen meer aandacht.

 

Omnichannel

Nogal wat retailers die traditioneel in de stadscentra of shoppingcenters actief waren, testen nu ook of winkelpunten in retailparken een alternatief kunnen zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor H&M, Zara, Célio of C&A. Nieuwe spelers uit de sectoren entertainment en vrijetijd trekken een breder publiek aan. Kwalitatieve foodconcepten vormen een meerwaarde. Meer retailers kiezen voor franchiseformules om mogelijke risico’s met nieuwe concepten te beperken. 


De vastgoedconsultant ziet de opkomst van kleinschalige projecten die meer lokale marktgebieden bedienen. Vaak worden ze getrokken door kleinere supermarkten of discounters als Aldi en Lidl. Ook ontwikkelen retailers hiervoor kleinere, aangepaste winkelconcepten – Maisons Du Monde doet dat bijvoorbeeld. 


Omdat retailparken mooi passen in een omnichannel benadering, met kansen voor click & collect concepten, ziet de toekomst er veelbelovend uit, denkt Cushman & Wakefield. In de meeste Europese landen zijn er weinig beperkingen op de ontwikkeling van nieuwe retailparken – maar België, Nederland en Duitsland staan wél op de rem. 

 

Retailparken: ontwikkeling in 2015 

 Land  Aantal m² ontwikkeld in 2015
 Frankrijk  393.000
 België  102.000
 Groot-Brittannië  66.000

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.

Winkelcentrum Middenwaard krijgt vijf nieuwe winkels

03/04/2018

Het vernieuwde winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard krijgt vijf nieuwe winkels: Wereldhave heeft overeenkomsten gesloten met C&A, La Place, Jeans Centre, Big Bazar en Terstal. Midden 2018 moeten alle winkels open zijn.