Strijd om supermarktlocaties wordt heviger | RetailDetail

Strijd om supermarktlocaties wordt heviger

Strijd om supermarktlocaties wordt heviger

Met Carrefour, Colruyt en Lidl nemen voor het eerst drie foodretailers een stand op de vastgoedbeurs Realty Brussels. Het illustreert de sterke concurrentie om goede supermarktlocaties in ons land.

Ambitieuze expansieplannen

Eerder dit jaar schreven we het al: foodretailers gaan er nog lang niet vanuit dat de Belgische markt verzadigd is. Ze hebben zelfs ambitieuze expansieplannen geformuleerd voor 2016 en later: Lidl zoekt nog een dertigtal locaties, Carrefour wil tientallen Express-winkels openen en Colruyt is vooral op zoek naar panden voor Okay, Bio-Planet en Spar. 

 

De beste locaties dienen zich echter niet zomaar aan: witte vlekken worden zeldzaam. Expansiemanagers onderhouden daarom nauwe relaties met projectontwikkelaars en vastgoedmakelaars. Ze worden liefst in een vroeg stadium betrokken bij nieuwe commerciële vastgoedprojecten. Supermarkten zijn graag geziene trekkers in zulke projecten, omdat ze voor een gestage passantenstroom kunnen zorgen. 

 

Nieuwe fase

Realty, de jaarlijkse vastgoedbeurs die van 24 tot 26 mei plaatsvindt in Tour & Taxis, biedt retailers een goede gelegenheid om in contact te treden met ontwikkelaars en aanbieders van winkelpanden. Dat retailers de beurs bezoeken, is niet nieuw. Dat ze zelf een stand huren om hun expansieplannen nadrukkelijk te communiceren naar de vastgoedsector, is wél uitzonderlijk. Het wijst erop dat geschikte supermarktpanden niet bepaald voor het rapen liggen en dat de strijd om de beste locaties een nieuwe fase is ingegaan. 

 

Retail is overigens een belangrijke focus voor het event, met een heuse retaildag op donderdag 26 mei. Die dag is er ook een seminar met als insteek “Retailers op een keerpunt”, georganiseerd door de Belgian Luxembourg Council of Shopping Centres en Retail Forum Belgium.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit

08/06/2018

De wachttijden voor wie zich wil aanmelden bij de Nederlandse online boodschappendienst Picnic lopen op. Wie bijvoorbeeld in Rotterdam klant wil worden, moet wekenlang wachten op een plekje op de bezorgroute.