Supermarkten boven in top 100 Belgische winkelformules

Carrefour Market
Foto Carrefour

Supermarktketens Carrefour Market, Colruyt en Aldi voeren de lijst van honderd grootste Belgische winkelformules aan, op basis van het aantal vierkante meters. Sterke stijgers zijn Bristol, Lapperre, Oh’Green en Maxi Toys. In aantal verkooppunten domineren de banken nog steeds de ranglijst.

 

Banken krimpen netwerk in

Elk jaar publiceert onderzoeksbureau Locatus de top 100 van de ketens met fysieke winkelpunten in de Benelux, gerangschikt naar aantal verkooppunten en naar winkeloppervlakte. Op basis van het aantal winkelpunten in 2019 overheerst de bankensector in België, ook al daalt het aantal bankfilialen nog steeds omdat banken hun retailnetwerken inkrimpen. Afgelopen jaar was er bijvoorbeeld een daling van 81 filialen bij BNP Paribas Fortis. Nederland staat al wat verder in die evolutie: daar zijn banken flink gezakt in de ranking en spelen supermarkten en drogisten een grotere rol.

 

De top tien in winkeloppervlakte bestaat uit supermarkten, doe-het-zelfzaken en woonwinkels, wat niet onlogisch is: dat zijn nu eenmaal de sectoren met een sterke verspreiding en met grote winkels. De top drie is al enkele jaren ongewijzigd: Carrefour Market voert net als de voorbije jaren de lijst aan, met een vrij grote voorsprong op Colruyt en Aldi. Sinds 2011 hebben vooral Hubo en Lidl flink opmars gemaakt, twee retailers die stevig aan expansie werken.  

 

Stijgers en dalers

Locatus wijst op enkele opvallende verschuivingen. De grootste stijger is schoenketen Bristol: die is liefst veertig plaatsen gestegen en staat nu op de 42e plaats qua aantal winkelpunten. Die evolutie valt geheel toe te schrijven aan de ombouwoperatie van het oude Shoe Discount naar de nieuwe Bristol-formule. In aantal vierkante meters is Bristol achttien plaatsen gestegen: de keten heeft nu bijna 100.000 m² winkeloppervlakte in België. In Nederland heeft de retailer aanzienlijk minder winkels (118), maar wel meer winkelmeters (121.217 m²).

 

De tuincentra van Oh’Green stijgen ook sterk: van 57.032 m² naar 85.522 m². Ook hier is dat hoofdzakelijk het gevolg van een rebranding: de ketens Walter Van Gastel en Intratuin werden immers Oh’Green. Maxi Toys ging van 21.127 m² naar 28.090 m² na de overname van de Bart Smit-winkels in België. Sterke stijgers in aantal verkooppunten zijn verder Lapperre (+32), Goed Apotheek en pizzaketen Domino’s.

 

De Belgische top tien in winkeloppervlakte

De Belgische top tien in winkeloppervlakte