Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België | RetailDetail

Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België

Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België

Uit de nieuwe top 100 winkelformules, die wordt opgesteld door Locatus op basis van het totale aantal winkeloppervlak, blijkt dat de supermarktformules nog steeds dominant zijn in België, met zelfs zeven plaatsen in de top tien.

 

Weinig veranderingen

Op de eerste plaats vinden we Carrefour Market, dat in totaal 531.000 vierkante meter winkeloppervlakte heeft in België. Colruyt strandt op de tweede plaatst met 387.000 vierkante meter, terwijl Aldi het met de derde plaats moet stellen. Vrijwel de volledige top tien blijft gelijk ten opzichte van het vorige jaar. Enkel Gamma sluipt de top tien binnen, ten nadele van Ikea.

 

In de volledige top 100 zijn er slechts drie nieuwkomers te vinden: X20 (94), Lediscount (96) en Colora (100). De grootste stijger is Albert Heijn, dat van plek 62 naar plek 46 weet te springen, met een winkeloppervlakte van iets meer dan 52.000 vierkante meter.

 

Base Shop hoogste nieuwkomer

Locatus maakt ook een top 100 op basis van het aantal filialen in België. Daar is momenteel nog geen sprake van Albert Heijn. Op plaats 100 in die lijst staat Neckermann met 84 vestigingen, terwijl Albert Heijn er momenteel nog maar een veertigtal heeft.

 

De top 100 van het aantal filialen wordt gedomineerd door de banken, die de eerste zes plaatsen in beslag nemen. De eerste supermarktketen vinden we op plek 12 met Aldi, dat met 439 filialen net over Carrefour Market springt, dat het moet stellen met 437 filialen.

 

De hoogste nieuwkomer in deze lijst is Base Shop, dat binnenkomt op de 65e plaats. Dat heeft het te danken aan de overname van Allo Telecom, waardoor het in één klap 45 nieuwe vestigingen wist binnen te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Albert Heijn breidt Allerhandebox uit, Delhaize start met HelloFresh

08/05/2018

Albert Heijn en Delhaize zetten verder in op maaltijdboxen: terwijl AH's Allerhande vanaf morgen tal van extra bestelmogelijkheden biedt, gaat Delhaize dozen van HelloFresh aanbieden. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

26/04/2018

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.