Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België | RetailDetail

Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België

Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België

Uit de nieuwe top 100 winkelformules, die wordt opgesteld door Locatus op basis van het totale aantal winkeloppervlak, blijkt dat de supermarktformules nog steeds dominant zijn in België, met zelfs zeven plaatsen in de top tien.

 

Weinig veranderingen

Op de eerste plaats vinden we Carrefour Market, dat in totaal 531.000 vierkante meter winkeloppervlakte heeft in België. Colruyt strandt op de tweede plaatst met 387.000 vierkante meter, terwijl Aldi het met de derde plaats moet stellen. Vrijwel de volledige top tien blijft gelijk ten opzichte van het vorige jaar. Enkel Gamma sluipt de top tien binnen, ten nadele van Ikea.

 

In de volledige top 100 zijn er slechts drie nieuwkomers te vinden: X20 (94), Lediscount (96) en Colora (100). De grootste stijger is Albert Heijn, dat van plek 62 naar plek 46 weet te springen, met een winkeloppervlakte van iets meer dan 52.000 vierkante meter.

 

Base Shop hoogste nieuwkomer

Locatus maakt ook een top 100 op basis van het aantal filialen in België. Daar is momenteel nog geen sprake van Albert Heijn. Op plaats 100 in die lijst staat Neckermann met 84 vestigingen, terwijl Albert Heijn er momenteel nog maar een veertigtal heeft.

 

De top 100 van het aantal filialen wordt gedomineerd door de banken, die de eerste zes plaatsen in beslag nemen. De eerste supermarktketen vinden we op plek 12 met Aldi, dat met 439 filialen net over Carrefour Market springt, dat het moet stellen met 437 filialen.

 

De hoogste nieuwkomer in deze lijst is Base Shop, dat binnenkomt op de 65e plaats. Dat heeft het te danken aan de overname van Allo Telecom, waardoor het in één klap 45 nieuwe vestigingen wist binnen te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

02/07/2018

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.

Dick Boer (Ahold Delhaize): “Stop kindermarketing”

29/06/2018

Dick Boer, de topman van Ahold Delhaize, vindt dat bedrijven moeten stoppen met marketing van ongezonde producten gericht op kinderen. Hij benadrukt het belang van een sterke merkstrategie voor retail en ziet nog groot potentieel in online.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.