Unizo dient klacht in tegen komst NEO

Unizo dient klacht in tegen komst NEO

Unizo dient klacht in tegen komst NEO

Unizo dient een klacht in tegen de wijziging van het bestemmingsplan voor de ontwikkeling van het Heizelplateau. Volgens de ondernemersorganisatie komt die wijziging er enkel om de komst van het winkelcentrum NEO mogelijk te maken.

 

Unizo: "Megalomaan project"

Het geplande winkelcentrum NEO moet een oppervlakte van 70.000 vierkante meter krijgen, maar volgens Unizo gaat het over een megalomaan project dat enkel negatieve gevolgen heeft voor de directe omgeving.

 

“Het shoppingcenter heeft geen enkele meerwaarde voor de toeristische aantrekkingskracht van het Heizelplateau en bovendien is het allesbehalve een versterking van de handelsfunctie in het centrum van Brussel. Als het Brussel menens is met de voetgangerszone in het centrum, dan moeten ze geen bijkomend buitenproportioneel shoppingcenter bouwen op de Heizel”, klinkt het bij Unizo.

 

Naast problemen met de economische leefbaarheid van de omgeving, stelt Unizo zich ook vragen bij de mobiliteit. De constante stroom aan bezoekers voor het winkelcentrum zal immers grote pieken veroorzaken wanneer er in de omgeving ook grote evenementen worden georganiseerd.

 

Angst voor financiële kater

Unizo vreest bovendien dat de regering wel eens een financiële kater kan overhouden aan de komst van het winkelcentrum. Het dient immers om de rest van het masterplan te financieren, maar als het winkelcentrum niet draait, dan moet de regering opdraaien voor de gemaakte schulden.

 

Unizo stelt dan ook voor om de komst van het winkelcentrum in het NEO-Masterplan te schrappen. Dan moet er ook helemaal geen bestemmingswijzing komen, waardoor de regering onmiddellijk aan de slag kan met de verdere ontwikkeling van het Heizelplateau.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Versplein Presikhaaf in Arnhem krijgt vier nieuwe huurders

17/04/2018

In het winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem komen vier nieuwe winkels: eigenaar Wereldhave heeft contracten gesloten met Delicatessehoff, Multivlaai, Roosters Maaltijden & Grill en Slagerij De Haas voor het nieuwe Versplein Presikhaaf. Dat opent volgende maand.

Versmarkt Fresh! in Mall of the Netherlands opent eind augustus

04/04/2018

Versmarkt Fresh! is het eerste deel van Mall of the Netherlands, het vroegere winkelcentrum Leidsenhage, dat op 28 augustus wordt opgeleverd. Unibail-Rodamco heeft verschillende foodformules kunnen strikken voor de versmarkt, van YoYo! Korean Food tot Salad Box.