Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar | RetailDetail

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar
Mall of the Netherlands

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

 

Meer huur en winst

Unibail-Rodamco heeft een portefeuille van 43 miljard euro, bestaande uit winkelcentra in heel Europa: vooral in Frankrijk, maar ook in onder andere Nederland, Duitsland en Polen. Momenteel werkt het bijvoorbeeld aan het nieuwe Mall of the Netherlands in Leidschendam, dat het grootste winkelcentrum van Nederland wordt. Het werkt ook mee aan de ontwikkeling van het project Neo in Brussel.

 

Door te focussen op toplocaties wil Unibail zich de komende jaren kunnen wapenen tegen het stijgende succes van online winkels en die strategie lijkt zijn vruchten af te werpen. “In alle regio’s hebben we goed gedraaid. Ook Nederland heeft groei laten zien”, aldus financieel directeur Jaap Tonckens aan De Telegraaf.

 

Vorig jaar inde Unibail 1,346 miljard euro aan huur bij de winkelcentra, een groei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder. De totale huur groeide naar 1,583 miljard euro, goed voor een winst van 1,2 miljard euro (+7,9%). Die hoge winst is onder andere te danken aan de lage rente, waardoor Unibail een stuk minder moest betalen voor het afbetalen van lopende leningen.

 

Overname Westfield

Eind vorig jaar maakte Unibail nog bekend dat het zijn Amerikaanse sectorgenoot Westfield zou overnemen voor 13,8 miljard euro. Die overname moet in het tweede kwartaal van het huidige boekjaar afgerond zijn. Westfield beschikt over 35 winkelcentra, waarvan 33 in de Verenigde Staten. Gezamenlijk beschikken de twee bedrijven over 61 miljard euro aan panden in 27 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.