Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar | RetailDetail

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar
Mall of the Netherlands

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

 

Meer huur en winst

Unibail-Rodamco heeft een portefeuille van 43 miljard euro, bestaande uit winkelcentra in heel Europa: vooral in Frankrijk, maar ook in onder andere Nederland, Duitsland en Polen. Momenteel werkt het bijvoorbeeld aan het nieuwe Mall of the Netherlands in Leidschendam, dat het grootste winkelcentrum van Nederland wordt. Het werkt ook mee aan de ontwikkeling van het project Neo in Brussel.

 

Door te focussen op toplocaties wil Unibail zich de komende jaren kunnen wapenen tegen het stijgende succes van online winkels en die strategie lijkt zijn vruchten af te werpen. “In alle regio’s hebben we goed gedraaid. Ook Nederland heeft groei laten zien”, aldus financieel directeur Jaap Tonckens aan De Telegraaf.

 

Vorig jaar inde Unibail 1,346 miljard euro aan huur bij de winkelcentra, een groei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder. De totale huur groeide naar 1,583 miljard euro, goed voor een winst van 1,2 miljard euro (+7,9%). Die hoge winst is onder andere te danken aan de lage rente, waardoor Unibail een stuk minder moest betalen voor het afbetalen van lopende leningen.

 

Overname Westfield

Eind vorig jaar maakte Unibail nog bekend dat het zijn Amerikaanse sectorgenoot Westfield zou overnemen voor 13,8 miljard euro. Die overname moet in het tweede kwartaal van het huidige boekjaar afgerond zijn. Westfield beschikt over 35 winkelcentra, waarvan 33 in de Verenigde Staten. Gezamenlijk beschikken de twee bedrijven over 61 miljard euro aan panden in 27 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.