Wereldhave Belgium weet winst op te krikken | RetailDetail

Wereldhave Belgium weet winst op te krikken

Wereldhave Belgium weet winst op te krikken

Vastgoedspecialist Wereldhave Belgium heeft zijn winst in 2015 weten op te krikken, dankzij hogere huurinkomsten en lagere rentelasten. De positieve resultaten waren voor een groot deel te danken aan de overname van Ring Shopping nabij Kortrijk.

 

Winst per aandeel gestegen

De totale huurinkomsten stegen dankzij die overname van 38,9 miljoen euro naar 47,4 miljoen euro. Wereldhave Belgium wist begin vorig jaar nog 50 miljoen euro aan nieuwe investeringen op te halen om de overname van Ring Shopping te financieren. De overname was de grootste uit de geschiedenis van het bedrijf. Ook op vergelijkbare basis groeide de huurinkomsten met 1,4 procent. De bezettingsgraad steeg dan weer van 94,1 procent naar 94,6 procent.

 

Met die financiering schreef Wereldhave Belgium ook ongeveer 630.000 nieuwe aandelen uit, waardoor het totaal nu op 6,94 miljoen aandelen neerkomt. Toch wist het bedrijf de winst per aandeel de hoogte in te jagen in 2015. Die steeg van 5,29 euro naar 5,63 euro per aandeel. Het dividend steeg zo van 4,60 naar 4,90 euro per aandeel. De totale winst kwam uit op 49,4 miljoen euro, tegenover 38,9 miljoen euro in 2014.

 

Ook de extreem lage rente zorgde mee voor het positieve resultaat bij het vastgoedbedrijf. De rente daalde in 2015 naar 1,19 procent ten opzichte van 1,37 procent in 2015. Wereldhave Belgium zegt dit jaar te mikken op een stabiele winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.