Wereldhave Belgium weet winst op te krikken | RetailDetail

Wereldhave Belgium weet winst op te krikken

Wereldhave Belgium weet winst op te krikken

Vastgoedspecialist Wereldhave Belgium heeft zijn winst in 2015 weten op te krikken, dankzij hogere huurinkomsten en lagere rentelasten. De positieve resultaten waren voor een groot deel te danken aan de overname van Ring Shopping nabij Kortrijk.

 

Winst per aandeel gestegen

De totale huurinkomsten stegen dankzij die overname van 38,9 miljoen euro naar 47,4 miljoen euro. Wereldhave Belgium wist begin vorig jaar nog 50 miljoen euro aan nieuwe investeringen op te halen om de overname van Ring Shopping te financieren. De overname was de grootste uit de geschiedenis van het bedrijf. Ook op vergelijkbare basis groeide de huurinkomsten met 1,4 procent. De bezettingsgraad steeg dan weer van 94,1 procent naar 94,6 procent.

 

Met die financiering schreef Wereldhave Belgium ook ongeveer 630.000 nieuwe aandelen uit, waardoor het totaal nu op 6,94 miljoen aandelen neerkomt. Toch wist het bedrijf de winst per aandeel de hoogte in te jagen in 2015. Die steeg van 5,29 euro naar 5,63 euro per aandeel. Het dividend steeg zo van 4,60 naar 4,90 euro per aandeel. De totale winst kwam uit op 49,4 miljoen euro, tegenover 38,9 miljoen euro in 2014.

 

Ook de extreem lage rente zorgde mee voor het positieve resultaat bij het vastgoedbedrijf. De rente daalde in 2015 naar 1,19 procent ten opzichte van 1,37 procent in 2015. Wereldhave Belgium zegt dit jaar te mikken op een stabiele winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.