Vergrijzing grootste bedreiging voor detailhandel.

De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.

 

Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio's met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: 'Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.' 


Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.

De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.

 

Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio's met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: 'Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.' 


Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Hudson’s Bay gaat boeken van Scheltema brengen

18/07/2017

Hudson’s Bay en Boekhandel Scheltema gaan samenwerken. De Amsterdamse boekhandel gaat in de Nederlandse warenhuizen van de Canadese formule een uitgekozen assortiment boeken brengen. De eerste winkel opent in de tweede helft van augustus aan het Amsterdamse Rokin.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Topshelf sluit in Nijmegen

17/07/2017

Warenhuis Topshelf sluit per 31 augustus haar vestiging in Nijmegen. De luxe formule werd net driekwart jaar geleden geopend. De locatie trekt mede vanwege de aanhoudende gedeeltelijke leegstand te weinig mensen, aldus eigenares en onderneemster Inge van Kemenade.

Blokker geeft 31 winkels over aan Op=Op Voordeelshop

17/07/2017

Discountketen Op=Op Voordeelshop heeft 31 vestigingen van winkelketen Blokker overgenomen van de Blokker Holding. Voor Op=Op Voordeelshop betekent de overname een fikse expansie, want de keten springt zo van 130 naar 161 winkels.

Fietskoeriers.nl levert voor Dille & Kamille

14/07/2017

Klanten die een online bestelling plaatsen bij Dille & Kamille, kunnen die voortaan ook op een duurzame manier laten leveren, want de keten heeft een samenwerking afgesloten met Fietskoeriers.nl.

Reckitt Benckiser ontwijkt belastingen via Nederland

13/07/2017

Het Britse Reckitt Benckiser, moederbedrijf van onder andere Durex, Calgon en Nurofen, heeft via Nederland honderden miljoenen aan belastingen ontweken. Dat stelt Oxfam Novib, dat de jaarrekeningen van het bedrijf bestudeerde.

Back to top