Vergrijzing grootste bedreiging voor detailhandel.

De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.

 

Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio's met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: 'Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.' 


Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.

De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.

 

Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio's met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: 'Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.' 


Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


E-commerce in Europa blijft sterk groeien

27/06/2017

In het European Ecommerce Report 2017, een gezamenlijk rapport van Ecommerce Europe, EuroCommerce en de Ecommerce Foundation, wordt gesteld dat ook in 2017 e-commerce in Europa zal blijven groeien: vooral dan in Centraal- en Oost-Europa.

Hema kruipt uit het dal

27/06/2017

De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.

Holland & Barrett in Russische handen

26/06/2017

Voor het weekend kwam het nieuws naar buiten dat AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, interesse zou hebben in een overname van Holland & Barrett. Nu heeft eigenaar Carlyle het bedrijf echter verkocht aan een Russische miljardair.

Nieuw Duits distributiecentrum voor Action

26/06/2017

De Nederlandse winkelketen Action heeft nabij Mannheim zijn eerste Duitse distributiecentrum geopend. Dat centrum wordt verantwoordelijk voor de bevoorrading van Duitsland, Oostenrijk en een deel van Frankrijk.

Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Back to top