Vergrijzing grootste bedreiging voor detailhandel.

De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.

 

Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio's met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: 'Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.' 


Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.

De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.

 

Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio's met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: 'Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.' 


Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top