Vergrijzing grootste bedreiging voor detailhandel.

De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.

 

Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio's met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: 'Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.' 


Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.

De vergrijzing in Nederland zal een veel grotere invloed hebben op de tradtionele detailhandel dan de verdere opmars van webwinkels. Ouderen besteden duidelijk minder in winkels dan jongere consumenten. De regionale verschillen zullen bovendien enorm zijn.

 

Dat stelde Gerard Zandbergen van Locatus tijdens een congres over demografische ontwikkelingen, waarover De Volkskrant schrijft. Het bestedingsverschil tussen ouderen en jongeren kan oplopen tot 20 procent, wat voor winkelcentra in regio's met een dreigende vergrijzing of bevolkingskrimp dramatische gevolgen kan hebben. Zandbergen: 'Nu al zien we dat winkelpanden in die gebieden lagere rendementen realiseren voor beleggers en eigenaren.' 


Locatus rekent erop dat het aantal verkooppunten in de detailhandel met 8000 zal afnemen naar 95.000, terwijl de leegstand van 6 naar 9 procent zal toenemen. Tegelijk wordt het totale winkeloppervlak in Nederland vergroot met 4 miljoen vierkante meter naar 33,5 miljoen vierkante meter in 2020. De gemiddelde winkel zal dan in omvang groeien van 267 naar 350 vierkante meter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top