Vergrijzing verhoogt probleem leegstand in Nederland

De huidige leegstand in Nederlandse winkelcentra gaat na de economische crisis niet vanzelf over. Door de vergrijzing en de meerverkoop via internet neemt de behoefte aan winkelpanden in de binnensteden structureel af. Gemeenten onderschatten dit probleem, volgens Gilbert Bal van adviesbureau Roots.

Tegen het ambtenarenblad Binnenlands Bestuur zei hij dat gemeenten, projectontwikkelaars, vastgoedeigenaren en ondernemers er nog steeds te veel vanuitgaan dat de leegstand vanzelf verdwijnt als de economie weer aantrekt. Zijn onderzoek toont echter aan dat er door de groei van internethandel in 22 van de 37 grootste steden geen behoefte is aan nieuwe winkelruimte, soms neemt de behoefte zelfs af.

Wanneer de factor vergrijzing daarbij nog in aanmerking wordt genomen gaan alle steden, behalve Utrecht en Almere, kampen met leegstand. Het is derhalve volgens Roots nu tijd dat gemeenten een beleid ontwikkelen om de leegstand aan te pakken.

De huidige leegstand in Nederlandse winkelcentra gaat na de economische crisis niet vanzelf over. Door de vergrijzing en de meerverkoop via internet neemt de behoefte aan winkelpanden in de binnensteden structureel af. Gemeenten onderschatten dit probleem, volgens Gilbert Bal van adviesbureau Roots.

Tegen het ambtenarenblad Binnenlands Bestuur zei hij dat gemeenten, projectontwikkelaars, vastgoedeigenaren en ondernemers er nog steeds te veel vanuitgaan dat de leegstand vanzelf verdwijnt als de economie weer aantrekt. Zijn onderzoek toont echter aan dat er door de groei van internethandel in 22 van de 37 grootste steden geen behoefte is aan nieuwe winkelruimte, soms neemt de behoefte zelfs af.

Wanneer de factor vergrijzing daarbij nog in aanmerking wordt genomen gaan alle steden, behalve Utrecht en Almere, kampen met leegstand. Het is derhalve volgens Roots nu tijd dat gemeenten een beleid ontwikkelen om de leegstand aan te pakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top