Vergrijzing verhoogt probleem leegstand in Nederland | RetailDetail

Vergrijzing verhoogt probleem leegstand in Nederland

De huidige leegstand in Nederlandse winkelcentra gaat na de economische crisis niet vanzelf over. Door de vergrijzing en de meerverkoop via internet neemt de behoefte aan winkelpanden in de binnensteden structureel af. Gemeenten onderschatten dit probleem, volgens Gilbert Bal van adviesbureau Roots.

Tegen het ambtenarenblad Binnenlands Bestuur zei hij dat gemeenten, projectontwikkelaars, vastgoedeigenaren en ondernemers er nog steeds te veel vanuitgaan dat de leegstand vanzelf verdwijnt als de economie weer aantrekt. Zijn onderzoek toont echter aan dat er door de groei van internethandel in 22 van de 37 grootste steden geen behoefte is aan nieuwe winkelruimte, soms neemt de behoefte zelfs af.

Wanneer de factor vergrijzing daarbij nog in aanmerking wordt genomen gaan alle steden, behalve Utrecht en Almere, kampen met leegstand. Het is derhalve volgens Roots nu tijd dat gemeenten een beleid ontwikkelen om de leegstand aan te pakken.

De huidige leegstand in Nederlandse winkelcentra gaat na de economische crisis niet vanzelf over. Door de vergrijzing en de meerverkoop via internet neemt de behoefte aan winkelpanden in de binnensteden structureel af. Gemeenten onderschatten dit probleem, volgens Gilbert Bal van adviesbureau Roots.

Tegen het ambtenarenblad Binnenlands Bestuur zei hij dat gemeenten, projectontwikkelaars, vastgoedeigenaren en ondernemers er nog steeds te veel vanuitgaan dat de leegstand vanzelf verdwijnt als de economie weer aantrekt. Zijn onderzoek toont echter aan dat er door de groei van internethandel in 22 van de 37 grootste steden geen behoefte is aan nieuwe winkelruimte, soms neemt de behoefte zelfs af.

Wanneer de factor vergrijzing daarbij nog in aanmerking wordt genomen gaan alle steden, behalve Utrecht en Almere, kampen met leegstand. Het is derhalve volgens Roots nu tijd dat gemeenten een beleid ontwikkelen om de leegstand aan te pakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.