Verkoop Belgische e-commerce in augustus gedaald | RetailDetail

Verkoop Belgische e-commerce in augustus gedaald

De Belgische e-commercesector heeft in augustus 2011 een lagere omzet gerealiseerd dan in augustus vorig jaar: de verkopen daalden 8%. Een lichtpuntje is wel dat de verkoop met 1% is gestegen ten opzichte van juli 2011. Zo maakte BeCommerce, in samenwerking met CapGemini, bekend na onderzoek.

 

In vergelijking met dezelfde periode in 2009 en 2010 is er een groot verschil tussen de eerdergenoemde maand augustus en bijvoorbeeld de maand ervoor, juli. In 2010 was juist een groei van 18% te zien. Dat het minder goed gaat met de Belgische e-commerce blijkt daarenboven ook uit het feit dat de gemiddelde online aankoopwaarde dit jaar daalde tot een dieptepunt van 141 euro in augustus 2011.

 

Lagere conversieratio

 

De gemiddelde maandelijkse conversieratio is in deze vergelijking eveneens gedaald. In juli bedroeg deze nog 2,4%, in augustus daalde het met drie procentpunt tot 2,1%. “Terwijl de jaarlijkse daling in de BeCommerce Capgemini e-Retail Sales Index onverwacht is, kan dit deels worden toegeschreven aan het feit dat in augustus vorig jaar de Belgische e-commercemarkt een sterke maandelijkse groei van 29% kende”, aldus Tina Spooner van de index.

 

Belgische e-commerce heeft potentie

De internetmarkt maakte twee jaar geleden 2,5% van het Belgische BBP uit. Nog steeds hinkt ons land daarmee achterop ten opzichte van de noorderburen, waar dat percentage destijds 4,3% bedroeg. Ook het aantal actieve webwinkels is in België met “meer dan vijfduizend” nog altijd maar een kwart van wat de Nederlanders hebben. Al zal  daar zeker nog verandering in komen, aangezien de markt in België nog een groeispurt kan maken.

De Belgische e-commercesector heeft in augustus 2011 een lagere omzet gerealiseerd dan in augustus vorig jaar: de verkopen daalden 8%. Een lichtpuntje is wel dat de verkoop met 1% is gestegen ten opzichte van juli 2011. Zo maakte BeCommerce, in samenwerking met CapGemini, bekend na onderzoek.

 

In vergelijking met dezelfde periode in 2009 en 2010 is er een groot verschil tussen de eerdergenoemde maand augustus en bijvoorbeeld de maand ervoor, juli. In 2010 was juist een groei van 18% te zien. Dat het minder goed gaat met de Belgische e-commerce blijkt daarenboven ook uit het feit dat de gemiddelde online aankoopwaarde dit jaar daalde tot een dieptepunt van 141 euro in augustus 2011.

 

Lagere conversieratio

 

De gemiddelde maandelijkse conversieratio is in deze vergelijking eveneens gedaald. In juli bedroeg deze nog 2,4%, in augustus daalde het met drie procentpunt tot 2,1%. “Terwijl de jaarlijkse daling in de BeCommerce Capgemini e-Retail Sales Index onverwacht is, kan dit deels worden toegeschreven aan het feit dat in augustus vorig jaar de Belgische e-commercemarkt een sterke maandelijkse groei van 29% kende”, aldus Tina Spooner van de index.

 

Belgische e-commerce heeft potentie

De internetmarkt maakte twee jaar geleden 2,5% van het Belgische BBP uit. Nog steeds hinkt ons land daarmee achterop ten opzichte van de noorderburen, waar dat percentage destijds 4,3% bedroeg. Ook het aantal actieve webwinkels is in België met “meer dan vijfduizend” nog altijd maar een kwart van wat de Nederlanders hebben. Al zal  daar zeker nog verandering in komen, aangezien de markt in België nog een groeispurt kan maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.