Verkoop onderdelen raakt winst Macintosh

Het Maastrichtse retailconcern Macintosh heeft de winst over de eerste zes maanden van dit jaar stevig zien dalen. De verkoop van twee belangrijke onderdelen van de onderneming waren hier debet aan in combinatie met de nog altijd zuinige consumenten in de belangrijkste markten voor Macintosh. Het bedrijf doet dan ook geen voorspelling voor het volledige jaar.

Het bedrijfsresultaat van Macintosh over het eerste halfjaar kwam uit op 3,6 miljoen euro, een halvering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst van de aan te houden activiteiten viel nog lager uit op 0,3 miljoen euro. In de eerste zes maanden van 2010 lag dat bedrag nog op 3,3 miljoen euro. De omzet nam wel toe van 396,3 miljoen euro naar 404,8 miljoen euro. Dit komt vooral door de overname van de schoenenketen Jones Bootmaker.

De afgelopen periode deed Macintosh afstand van twee van de belangrijkere dochterondernemingen. De keten van telefoonwinkels BelCompany werd doorverkocht aan Vodafone, terwijl ook de in automotive actieve winkelketen Halfords geen plaats meer heeft in de toekomst van Macintosh. Halfords staat in de etalage, waarbij het moederbedrijf erop rekent tussen september en het eind van het jaar een koper te kunnen vinden.

Het Maastrichtse retailconcern Macintosh heeft de winst over de eerste zes maanden van dit jaar stevig zien dalen. De verkoop van twee belangrijke onderdelen van de onderneming waren hier debet aan in combinatie met de nog altijd zuinige consumenten in de belangrijkste markten voor Macintosh. Het bedrijf doet dan ook geen voorspelling voor het volledige jaar.

Het bedrijfsresultaat van Macintosh over het eerste halfjaar kwam uit op 3,6 miljoen euro, een halvering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst van de aan te houden activiteiten viel nog lager uit op 0,3 miljoen euro. In de eerste zes maanden van 2010 lag dat bedrag nog op 3,3 miljoen euro. De omzet nam wel toe van 396,3 miljoen euro naar 404,8 miljoen euro. Dit komt vooral door de overname van de schoenenketen Jones Bootmaker.

De afgelopen periode deed Macintosh afstand van twee van de belangrijkere dochterondernemingen. De keten van telefoonwinkels BelCompany werd doorverkocht aan Vodafone, terwijl ook de in automotive actieve winkelketen Halfords geen plaats meer heeft in de toekomst van Macintosh. Halfords staat in de etalage, waarbij het moederbedrijf erop rekent tussen september en het eind van het jaar een koper te kunnen vinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top