'Verkoper in vaste dienst uitstervend ras'.

De ervaren fulltime verkoper in vaste dienst is een uitstervend ras in Nederlandse winkels. Ketens kiezen op grote schaal voor jong, flexibel en goedkoop personeel. Vooral bij de grote Nederlandse warenhuisbedrijven is deze ontwikkeling in volle gang.

 

Dat stelt FNV-bestuurder Henk van der Ploeg in een artikel in dagblad Trouw. 'Je ziet dat ze bij de drie grote warenhuizen ervaring wegwerken. De oudere werknemer, met jarenlange productervaring en een hart voor de zaak, verdwijnt. De goedkopere jongere werknemers nemen het over.' Van der Ploeg sprak tijdens een kaderbijeenkomst met ervaren verkopers bij V&D.

 

De overname van zowel V&D als Hema en Bijenkorf door verschillende durfinvesteerders zou debet zijn aan een beleid dat er vooral op gericht is op de kosten te besparen. Volgens Van der Ploeg is dit echter denken op de korte termijn. 'Op den duur komen die grote durfinvesteerders zichzelf tegen. Door nu in te zetten op jonge en goedkopen arbeidskrachten zal de beschikbaarheid van personeel door de vergrijzing uiteindelijk een probleem worden.'

 

Directeur personeelszaken Brent van Rossem van V&D zegt het verhaal niet te herkennen. 'Zo is de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand vrij gelijkmatig verdeeld: 45 procent van de werknemers is onder de 30 jaar en 55 procent zit daarboven. De ervaren werknemer is daarom geen ’uitstervend ras’. We beseffen juist dat we de ervaring en routine hard nodig hebben. We geven ook nog steeds vaste contracten: Ongeveer de helft van onze medewerkers is in vaste dienst.'

De ervaren fulltime verkoper in vaste dienst is een uitstervend ras in Nederlandse winkels. Ketens kiezen op grote schaal voor jong, flexibel en goedkoop personeel. Vooral bij de grote Nederlandse warenhuisbedrijven is deze ontwikkeling in volle gang.

 

Dat stelt FNV-bestuurder Henk van der Ploeg in een artikel in dagblad Trouw. 'Je ziet dat ze bij de drie grote warenhuizen ervaring wegwerken. De oudere werknemer, met jarenlange productervaring en een hart voor de zaak, verdwijnt. De goedkopere jongere werknemers nemen het over.' Van der Ploeg sprak tijdens een kaderbijeenkomst met ervaren verkopers bij V&D.

 

De overname van zowel V&D als Hema en Bijenkorf door verschillende durfinvesteerders zou debet zijn aan een beleid dat er vooral op gericht is op de kosten te besparen. Volgens Van der Ploeg is dit echter denken op de korte termijn. 'Op den duur komen die grote durfinvesteerders zichzelf tegen. Door nu in te zetten op jonge en goedkopen arbeidskrachten zal de beschikbaarheid van personeel door de vergrijzing uiteindelijk een probleem worden.'

 

Directeur personeelszaken Brent van Rossem van V&D zegt het verhaal niet te herkennen. 'Zo is de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand vrij gelijkmatig verdeeld: 45 procent van de werknemers is onder de 30 jaar en 55 procent zit daarboven. De ervaren werknemer is daarom geen ’uitstervend ras’. We beseffen juist dat we de ervaring en routine hard nodig hebben. We geven ook nog steeds vaste contracten: Ongeveer de helft van onze medewerkers is in vaste dienst.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen

16/05/2017

Vandaag werd het startschot gegeven van het Shopping Street Innovation Lab: de Beethovenstraat in Amsterdam wordt het komende jaar een plek waar handelaars nieuwe technologieën op vlak van retail gaan uittesten.

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

16/05/2017

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Back to top