'Verkoper in vaste dienst uitstervend ras'. | RetailDetail

'Verkoper in vaste dienst uitstervend ras'.

De ervaren fulltime verkoper in vaste dienst is een uitstervend ras in Nederlandse winkels. Ketens kiezen op grote schaal voor jong, flexibel en goedkoop personeel. Vooral bij de grote Nederlandse warenhuisbedrijven is deze ontwikkeling in volle gang.

 

Dat stelt FNV-bestuurder Henk van der Ploeg in een artikel in dagblad Trouw. 'Je ziet dat ze bij de drie grote warenhuizen ervaring wegwerken. De oudere werknemer, met jarenlange productervaring en een hart voor de zaak, verdwijnt. De goedkopere jongere werknemers nemen het over.' Van der Ploeg sprak tijdens een kaderbijeenkomst met ervaren verkopers bij V&D.

 

De overname van zowel V&D als Hema en Bijenkorf door verschillende durfinvesteerders zou debet zijn aan een beleid dat er vooral op gericht is op de kosten te besparen. Volgens Van der Ploeg is dit echter denken op de korte termijn. 'Op den duur komen die grote durfinvesteerders zichzelf tegen. Door nu in te zetten op jonge en goedkopen arbeidskrachten zal de beschikbaarheid van personeel door de vergrijzing uiteindelijk een probleem worden.'

 

Directeur personeelszaken Brent van Rossem van V&D zegt het verhaal niet te herkennen. 'Zo is de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand vrij gelijkmatig verdeeld: 45 procent van de werknemers is onder de 30 jaar en 55 procent zit daarboven. De ervaren werknemer is daarom geen ’uitstervend ras’. We beseffen juist dat we de ervaring en routine hard nodig hebben. We geven ook nog steeds vaste contracten: Ongeveer de helft van onze medewerkers is in vaste dienst.'

De ervaren fulltime verkoper in vaste dienst is een uitstervend ras in Nederlandse winkels. Ketens kiezen op grote schaal voor jong, flexibel en goedkoop personeel. Vooral bij de grote Nederlandse warenhuisbedrijven is deze ontwikkeling in volle gang.

 

Dat stelt FNV-bestuurder Henk van der Ploeg in een artikel in dagblad Trouw. 'Je ziet dat ze bij de drie grote warenhuizen ervaring wegwerken. De oudere werknemer, met jarenlange productervaring en een hart voor de zaak, verdwijnt. De goedkopere jongere werknemers nemen het over.' Van der Ploeg sprak tijdens een kaderbijeenkomst met ervaren verkopers bij V&D.

 

De overname van zowel V&D als Hema en Bijenkorf door verschillende durfinvesteerders zou debet zijn aan een beleid dat er vooral op gericht is op de kosten te besparen. Volgens Van der Ploeg is dit echter denken op de korte termijn. 'Op den duur komen die grote durfinvesteerders zichzelf tegen. Door nu in te zetten op jonge en goedkopen arbeidskrachten zal de beschikbaarheid van personeel door de vergrijzing uiteindelijk een probleem worden.'

 

Directeur personeelszaken Brent van Rossem van V&D zegt het verhaal niet te herkennen. 'Zo is de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand vrij gelijkmatig verdeeld: 45 procent van de werknemers is onder de 30 jaar en 55 procent zit daarboven. De ervaren werknemer is daarom geen ’uitstervend ras’. We beseffen juist dat we de ervaring en routine hard nodig hebben. We geven ook nog steeds vaste contracten: Ongeveer de helft van onze medewerkers is in vaste dienst.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.