'Verkoper in vaste dienst uitstervend ras'.

De ervaren fulltime verkoper in vaste dienst is een uitstervend ras in Nederlandse winkels. Ketens kiezen op grote schaal voor jong, flexibel en goedkoop personeel. Vooral bij de grote Nederlandse warenhuisbedrijven is deze ontwikkeling in volle gang.

 

Dat stelt FNV-bestuurder Henk van der Ploeg in een artikel in dagblad Trouw. 'Je ziet dat ze bij de drie grote warenhuizen ervaring wegwerken. De oudere werknemer, met jarenlange productervaring en een hart voor de zaak, verdwijnt. De goedkopere jongere werknemers nemen het over.' Van der Ploeg sprak tijdens een kaderbijeenkomst met ervaren verkopers bij V&D.

 

De overname van zowel V&D als Hema en Bijenkorf door verschillende durfinvesteerders zou debet zijn aan een beleid dat er vooral op gericht is op de kosten te besparen. Volgens Van der Ploeg is dit echter denken op de korte termijn. 'Op den duur komen die grote durfinvesteerders zichzelf tegen. Door nu in te zetten op jonge en goedkopen arbeidskrachten zal de beschikbaarheid van personeel door de vergrijzing uiteindelijk een probleem worden.'

 

Directeur personeelszaken Brent van Rossem van V&D zegt het verhaal niet te herkennen. 'Zo is de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand vrij gelijkmatig verdeeld: 45 procent van de werknemers is onder de 30 jaar en 55 procent zit daarboven. De ervaren werknemer is daarom geen ’uitstervend ras’. We beseffen juist dat we de ervaring en routine hard nodig hebben. We geven ook nog steeds vaste contracten: Ongeveer de helft van onze medewerkers is in vaste dienst.'

De ervaren fulltime verkoper in vaste dienst is een uitstervend ras in Nederlandse winkels. Ketens kiezen op grote schaal voor jong, flexibel en goedkoop personeel. Vooral bij de grote Nederlandse warenhuisbedrijven is deze ontwikkeling in volle gang.

 

Dat stelt FNV-bestuurder Henk van der Ploeg in een artikel in dagblad Trouw. 'Je ziet dat ze bij de drie grote warenhuizen ervaring wegwerken. De oudere werknemer, met jarenlange productervaring en een hart voor de zaak, verdwijnt. De goedkopere jongere werknemers nemen het over.' Van der Ploeg sprak tijdens een kaderbijeenkomst met ervaren verkopers bij V&D.

 

De overname van zowel V&D als Hema en Bijenkorf door verschillende durfinvesteerders zou debet zijn aan een beleid dat er vooral op gericht is op de kosten te besparen. Volgens Van der Ploeg is dit echter denken op de korte termijn. 'Op den duur komen die grote durfinvesteerders zichzelf tegen. Door nu in te zetten op jonge en goedkopen arbeidskrachten zal de beschikbaarheid van personeel door de vergrijzing uiteindelijk een probleem worden.'

 

Directeur personeelszaken Brent van Rossem van V&D zegt het verhaal niet te herkennen. 'Zo is de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand vrij gelijkmatig verdeeld: 45 procent van de werknemers is onder de 30 jaar en 55 procent zit daarboven. De ervaren werknemer is daarom geen ’uitstervend ras’. We beseffen juist dat we de ervaring en routine hard nodig hebben. We geven ook nog steeds vaste contracten: Ongeveer de helft van onze medewerkers is in vaste dienst.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top