'Verkoper in vaste dienst uitstervend ras'.

De ervaren fulltime verkoper in vaste dienst is een uitstervend ras in Nederlandse winkels. Ketens kiezen op grote schaal voor jong, flexibel en goedkoop personeel. Vooral bij de grote Nederlandse warenhuisbedrijven is deze ontwikkeling in volle gang.

 

Dat stelt FNV-bestuurder Henk van der Ploeg in een artikel in dagblad Trouw. 'Je ziet dat ze bij de drie grote warenhuizen ervaring wegwerken. De oudere werknemer, met jarenlange productervaring en een hart voor de zaak, verdwijnt. De goedkopere jongere werknemers nemen het over.' Van der Ploeg sprak tijdens een kaderbijeenkomst met ervaren verkopers bij V&D.

 

De overname van zowel V&D als Hema en Bijenkorf door verschillende durfinvesteerders zou debet zijn aan een beleid dat er vooral op gericht is op de kosten te besparen. Volgens Van der Ploeg is dit echter denken op de korte termijn. 'Op den duur komen die grote durfinvesteerders zichzelf tegen. Door nu in te zetten op jonge en goedkopen arbeidskrachten zal de beschikbaarheid van personeel door de vergrijzing uiteindelijk een probleem worden.'

 

Directeur personeelszaken Brent van Rossem van V&D zegt het verhaal niet te herkennen. 'Zo is de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand vrij gelijkmatig verdeeld: 45 procent van de werknemers is onder de 30 jaar en 55 procent zit daarboven. De ervaren werknemer is daarom geen ’uitstervend ras’. We beseffen juist dat we de ervaring en routine hard nodig hebben. We geven ook nog steeds vaste contracten: Ongeveer de helft van onze medewerkers is in vaste dienst.'

De ervaren fulltime verkoper in vaste dienst is een uitstervend ras in Nederlandse winkels. Ketens kiezen op grote schaal voor jong, flexibel en goedkoop personeel. Vooral bij de grote Nederlandse warenhuisbedrijven is deze ontwikkeling in volle gang.

 

Dat stelt FNV-bestuurder Henk van der Ploeg in een artikel in dagblad Trouw. 'Je ziet dat ze bij de drie grote warenhuizen ervaring wegwerken. De oudere werknemer, met jarenlange productervaring en een hart voor de zaak, verdwijnt. De goedkopere jongere werknemers nemen het over.' Van der Ploeg sprak tijdens een kaderbijeenkomst met ervaren verkopers bij V&D.

 

De overname van zowel V&D als Hema en Bijenkorf door verschillende durfinvesteerders zou debet zijn aan een beleid dat er vooral op gericht is op de kosten te besparen. Volgens Van der Ploeg is dit echter denken op de korte termijn. 'Op den duur komen die grote durfinvesteerders zichzelf tegen. Door nu in te zetten op jonge en goedkopen arbeidskrachten zal de beschikbaarheid van personeel door de vergrijzing uiteindelijk een probleem worden.'

 

Directeur personeelszaken Brent van Rossem van V&D zegt het verhaal niet te herkennen. 'Zo is de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand vrij gelijkmatig verdeeld: 45 procent van de werknemers is onder de 30 jaar en 55 procent zit daarboven. De ervaren werknemer is daarom geen ’uitstervend ras’. We beseffen juist dat we de ervaring en routine hard nodig hebben. We geven ook nog steeds vaste contracten: Ongeveer de helft van onze medewerkers is in vaste dienst.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top