Visa verovert plek in betalingsverkeer Nederland.

Betaalbedrijf Visa heeft een rol veroverd op de competitieve markt voor betalingsverkeer in Nederland. Het V-Pay-systeem komt op de betaalpassen van SNS-bank, dat daarmee de eerste grote partij is die overstapt naar het door Visa ontwikkelde systeem.

 

In Nederland wordt op dit moment voornamelijk betaald met het eigen pin-systeem dat werkt met een magneetstrip. Dit maakt echter dit jaar plaats voor het betalen met een chip dat veiliger is en dat door heel Europa wordt gebruikt. Dat maakt het voor buitenlandse partijen interessant om de Nederlandse markt te betreden. Deze wordt nu nog beheerst door aartsrivaal Mastercard met zijn Maestro-systeem.

 

Voor winkeliers kan de introductie van V-Pay een gunstig effect hebben. Pin is op dit moment nog erg goedkoop voor winkeliers vergeleken met systemen uit het buitenland. Met de overgang van het betalen met de chip was er de vrees voor flinke tariefverhogingen. Daartoe is vorig jaar afgesproken dat de prijzen de komende vijf jaar niet stijgen. De beste garantie voor voordelig betalingsverkeer is echter concurrentie, waardoor winkeliers uit verschillende systemen kunnen kiezen.

Betaalbedrijf Visa heeft een rol veroverd op de competitieve markt voor betalingsverkeer in Nederland. Het V-Pay-systeem komt op de betaalpassen van SNS-bank, dat daarmee de eerste grote partij is die overstapt naar het door Visa ontwikkelde systeem.

 

In Nederland wordt op dit moment voornamelijk betaald met het eigen pin-systeem dat werkt met een magneetstrip. Dit maakt echter dit jaar plaats voor het betalen met een chip dat veiliger is en dat door heel Europa wordt gebruikt. Dat maakt het voor buitenlandse partijen interessant om de Nederlandse markt te betreden. Deze wordt nu nog beheerst door aartsrivaal Mastercard met zijn Maestro-systeem.

 

Voor winkeliers kan de introductie van V-Pay een gunstig effect hebben. Pin is op dit moment nog erg goedkoop voor winkeliers vergeleken met systemen uit het buitenland. Met de overgang van het betalen met de chip was er de vrees voor flinke tariefverhogingen. Daartoe is vorig jaar afgesproken dat de prijzen de komende vijf jaar niet stijgen. De beste garantie voor voordelig betalingsverkeer is echter concurrentie, waardoor winkeliers uit verschillende systemen kunnen kiezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top