Visa verovert plek in betalingsverkeer Nederland. | RetailDetail

Visa verovert plek in betalingsverkeer Nederland.

Betaalbedrijf Visa heeft een rol veroverd op de competitieve markt voor betalingsverkeer in Nederland. Het V-Pay-systeem komt op de betaalpassen van SNS-bank, dat daarmee de eerste grote partij is die overstapt naar het door Visa ontwikkelde systeem.

 

In Nederland wordt op dit moment voornamelijk betaald met het eigen pin-systeem dat werkt met een magneetstrip. Dit maakt echter dit jaar plaats voor het betalen met een chip dat veiliger is en dat door heel Europa wordt gebruikt. Dat maakt het voor buitenlandse partijen interessant om de Nederlandse markt te betreden. Deze wordt nu nog beheerst door aartsrivaal Mastercard met zijn Maestro-systeem.

 

Voor winkeliers kan de introductie van V-Pay een gunstig effect hebben. Pin is op dit moment nog erg goedkoop voor winkeliers vergeleken met systemen uit het buitenland. Met de overgang van het betalen met de chip was er de vrees voor flinke tariefverhogingen. Daartoe is vorig jaar afgesproken dat de prijzen de komende vijf jaar niet stijgen. De beste garantie voor voordelig betalingsverkeer is echter concurrentie, waardoor winkeliers uit verschillende systemen kunnen kiezen.

Betaalbedrijf Visa heeft een rol veroverd op de competitieve markt voor betalingsverkeer in Nederland. Het V-Pay-systeem komt op de betaalpassen van SNS-bank, dat daarmee de eerste grote partij is die overstapt naar het door Visa ontwikkelde systeem.

 

In Nederland wordt op dit moment voornamelijk betaald met het eigen pin-systeem dat werkt met een magneetstrip. Dit maakt echter dit jaar plaats voor het betalen met een chip dat veiliger is en dat door heel Europa wordt gebruikt. Dat maakt het voor buitenlandse partijen interessant om de Nederlandse markt te betreden. Deze wordt nu nog beheerst door aartsrivaal Mastercard met zijn Maestro-systeem.

 

Voor winkeliers kan de introductie van V-Pay een gunstig effect hebben. Pin is op dit moment nog erg goedkoop voor winkeliers vergeleken met systemen uit het buitenland. Met de overgang van het betalen met de chip was er de vrees voor flinke tariefverhogingen. Daartoe is vorig jaar afgesproken dat de prijzen de komende vijf jaar niet stijgen. De beste garantie voor voordelig betalingsverkeer is echter concurrentie, waardoor winkeliers uit verschillende systemen kunnen kiezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.