Vooruitzichten retailsector steeds somberder | RetailDetail

Vooruitzichten retailsector steeds somberder

De Nederlandse detailhandel hoeft de komende maanden niet te rekenen op een verbetering van de marktomstandigheden. Door de steeds verder oplopende druk op de marges zullen retailers nog verder in de problemen komen.

Dat sombere perspectief schetsen de onderzoekers van ING Nederland in hun regelmatig verschijnende marktmonitor. Omdat de koopkracht voor het grootste deel van de Nederlandse consumenten onder druk blijft staan, kunnen retailers de hogere prijzen van grondstoffen amper doorrekenen aan klanten. De verschuiving van omzet vanuit de winkelstraten naar het internet is nog een factor die voor hogere druk zorgt in de detailhandel.

Volgens ING vragen de marktomstandigheden veel van winkeliers en is lang niet iedereen daartegen opgewassen. De bankiers noemen de huidige situatie zelfs een overlevingsstrijd. Dirk Mulder van ING: "Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen: het is survival of the fittest." 

De Nederlandse detailhandel hoeft de komende maanden niet te rekenen op een verbetering van de marktomstandigheden. Door de steeds verder oplopende druk op de marges zullen retailers nog verder in de problemen komen.

Dat sombere perspectief schetsen de onderzoekers van ING Nederland in hun regelmatig verschijnende marktmonitor. Omdat de koopkracht voor het grootste deel van de Nederlandse consumenten onder druk blijft staan, kunnen retailers de hogere prijzen van grondstoffen amper doorrekenen aan klanten. De verschuiving van omzet vanuit de winkelstraten naar het internet is nog een factor die voor hogere druk zorgt in de detailhandel.

Volgens ING vragen de marktomstandigheden veel van winkeliers en is lang niet iedereen daartegen opgewassen. De bankiers noemen de huidige situatie zelfs een overlevingsstrijd. Dirk Mulder van ING: "Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen: het is survival of the fittest." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.