Vooruitzichten retailsector steeds somberder

De Nederlandse detailhandel hoeft de komende maanden niet te rekenen op een verbetering van de marktomstandigheden. Door de steeds verder oplopende druk op de marges zullen retailers nog verder in de problemen komen.

Dat sombere perspectief schetsen de onderzoekers van ING Nederland in hun regelmatig verschijnende marktmonitor. Omdat de koopkracht voor het grootste deel van de Nederlandse consumenten onder druk blijft staan, kunnen retailers de hogere prijzen van grondstoffen amper doorrekenen aan klanten. De verschuiving van omzet vanuit de winkelstraten naar het internet is nog een factor die voor hogere druk zorgt in de detailhandel.

Volgens ING vragen de marktomstandigheden veel van winkeliers en is lang niet iedereen daartegen opgewassen. De bankiers noemen de huidige situatie zelfs een overlevingsstrijd. Dirk Mulder van ING: "Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen: het is survival of the fittest." 

De Nederlandse detailhandel hoeft de komende maanden niet te rekenen op een verbetering van de marktomstandigheden. Door de steeds verder oplopende druk op de marges zullen retailers nog verder in de problemen komen.

Dat sombere perspectief schetsen de onderzoekers van ING Nederland in hun regelmatig verschijnende marktmonitor. Omdat de koopkracht voor het grootste deel van de Nederlandse consumenten onder druk blijft staan, kunnen retailers de hogere prijzen van grondstoffen amper doorrekenen aan klanten. De verschuiving van omzet vanuit de winkelstraten naar het internet is nog een factor die voor hogere druk zorgt in de detailhandel.

Volgens ING vragen de marktomstandigheden veel van winkeliers en is lang niet iedereen daartegen opgewassen. De bankiers noemen de huidige situatie zelfs een overlevingsstrijd. Dirk Mulder van ING: "Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen: het is survival of the fittest." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top