Vooruitzichten retailsector steeds somberder | RetailDetail

Vooruitzichten retailsector steeds somberder

De Nederlandse detailhandel hoeft de komende maanden niet te rekenen op een verbetering van de marktomstandigheden. Door de steeds verder oplopende druk op de marges zullen retailers nog verder in de problemen komen.

Dat sombere perspectief schetsen de onderzoekers van ING Nederland in hun regelmatig verschijnende marktmonitor. Omdat de koopkracht voor het grootste deel van de Nederlandse consumenten onder druk blijft staan, kunnen retailers de hogere prijzen van grondstoffen amper doorrekenen aan klanten. De verschuiving van omzet vanuit de winkelstraten naar het internet is nog een factor die voor hogere druk zorgt in de detailhandel.

Volgens ING vragen de marktomstandigheden veel van winkeliers en is lang niet iedereen daartegen opgewassen. De bankiers noemen de huidige situatie zelfs een overlevingsstrijd. Dirk Mulder van ING: "Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen: het is survival of the fittest." 

De Nederlandse detailhandel hoeft de komende maanden niet te rekenen op een verbetering van de marktomstandigheden. Door de steeds verder oplopende druk op de marges zullen retailers nog verder in de problemen komen.

Dat sombere perspectief schetsen de onderzoekers van ING Nederland in hun regelmatig verschijnende marktmonitor. Omdat de koopkracht voor het grootste deel van de Nederlandse consumenten onder druk blijft staan, kunnen retailers de hogere prijzen van grondstoffen amper doorrekenen aan klanten. De verschuiving van omzet vanuit de winkelstraten naar het internet is nog een factor die voor hogere druk zorgt in de detailhandel.

Volgens ING vragen de marktomstandigheden veel van winkeliers en is lang niet iedereen daartegen opgewassen. De bankiers noemen de huidige situatie zelfs een overlevingsstrijd. Dirk Mulder van ING: "Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen: het is survival of the fittest." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug

22/02/2018

De komende weken openen drie vestigingen van Hudson’s Bay de deuren in Nederland. Het gaat over warenhuizen in Enschede, Amersfoort en Haarlem. Wel schroeft de keten ondertussen de ambities terug.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Back to top