Vooruitzichten retailsector steeds somberder | RetailDetail

Vooruitzichten retailsector steeds somberder

De Nederlandse detailhandel hoeft de komende maanden niet te rekenen op een verbetering van de marktomstandigheden. Door de steeds verder oplopende druk op de marges zullen retailers nog verder in de problemen komen.

Dat sombere perspectief schetsen de onderzoekers van ING Nederland in hun regelmatig verschijnende marktmonitor. Omdat de koopkracht voor het grootste deel van de Nederlandse consumenten onder druk blijft staan, kunnen retailers de hogere prijzen van grondstoffen amper doorrekenen aan klanten. De verschuiving van omzet vanuit de winkelstraten naar het internet is nog een factor die voor hogere druk zorgt in de detailhandel.

Volgens ING vragen de marktomstandigheden veel van winkeliers en is lang niet iedereen daartegen opgewassen. De bankiers noemen de huidige situatie zelfs een overlevingsstrijd. Dirk Mulder van ING: "Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen: het is survival of the fittest." 

De Nederlandse detailhandel hoeft de komende maanden niet te rekenen op een verbetering van de marktomstandigheden. Door de steeds verder oplopende druk op de marges zullen retailers nog verder in de problemen komen.

Dat sombere perspectief schetsen de onderzoekers van ING Nederland in hun regelmatig verschijnende marktmonitor. Omdat de koopkracht voor het grootste deel van de Nederlandse consumenten onder druk blijft staan, kunnen retailers de hogere prijzen van grondstoffen amper doorrekenen aan klanten. De verschuiving van omzet vanuit de winkelstraten naar het internet is nog een factor die voor hogere druk zorgt in de detailhandel.

Volgens ING vragen de marktomstandigheden veel van winkeliers en is lang niet iedereen daartegen opgewassen. De bankiers noemen de huidige situatie zelfs een overlevingsstrijd. Dirk Mulder van ING: "Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen: het is survival of the fittest." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.