Wat doet Ahold met 2 miljard kasvoorraad?

Wat doet Ahold met 2 miljard euro kasvoorraad? Naar het antwoord op die vraag kijkt iedereen reikhalzend uit. Kopen ze nu eindelijk Hema? Wordt België een springplank naar de rest van Europa? Of stort de supermarktketen zich in de online retail? Deze week kunnen ze het de wereld maar beter vertellen, want het geduld van de belegger geraakt op.

Aandeelhouders worden ongeduldig

Vandaag, 1 maart treedt Dick Boer aan als nieuwe CEO van Koninklijke Ahold nv. Vervolgens worden op 3 maart de jaarresultaten bekendgemaakt. Gelegenheden bij de vleet dus om nu eens te gaan vertellen wat ze van plan zijn met hun indrukwekkende berg cash, goed voor een totale waarde van 2 miljard euro.

 

Cash is koning, zeker en vast. Maar oppotten om op te potten, is volgens analisten en aandeelhouders toch ook niet de juiste tactiek. In 2007 is Ahold begonnen met het aanleggen van zijn kasberg, na de verkoop van Amerikaanse dochter Foodservice. Ondertussen weegt de kasvoorraad echter reeds twee jaar op de aandelenkoers, omdat de beleggers van mening zijn dat in plaats van oppotten aandeelhouderswaarde moet worden gecreëerd.

 

Wat gedaan met 2 miljard?

Over wat Ahold van plan zou kunnen zijn met de 2 miljard, hopen heel wat aantal grote aandeelhouders deze week meer te weten te komen.  Er liggen voor de Nederlandse supermarktgroep een aantal belangrijke strategische pistes open, gaande van Europese expansie tot een webshop.


Ahold CEO Dick BoerEen eerste geopperde strategie is die van de overzeese groei. Ahold speelt op dit moment een sterke wedstrijd in de Verenigde Staten. Terwijl Amerikaanse retailers hun marges zien slinken en omzetten dalen ten gevolge van de economische recessie, boekten de Nederlanders er zelfs groei op beide vlakken. Ahold deed het er zelfs beter dan de nummer 1 van de wereld, Walmart. Verdere Amerikaanse expansie door middel van overnames zou dus een logische optie kunnen zijn.


Ook in Europa valt voor Ahold evenwel nog veel te rapen. Een tweede mogelijkheid zou investeren in een sterkere Europese aanwezigheid zijn. België zou op die manier een ideale springplank kunnen betekenen naar de rest van Europa. Dat Ahold reeds actief is in Tsjechië en Slowakije, wijst alvast op ambities op het eigen continent.


Een derde optie is de veelbesproken overname van Hema. Kersvers CEO, doch voormalig COO, Dick Boer heeft zich al meermaals laten ontvallen dat Ahold zijn non-foodactiviteiten wenst uit te breiden. Volgens bronnen is Ahold dan ook nog steeds geïnteresseerde partij voor de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam, al zwijgt men er in alle talen over. De hoge vraagprijs voor Hema van 1 à 1,5 miljard euro zorgt er echter voor dat nog niemand heeft durven toehappen.


Een laatste geopperde mogelijkheid is die van de e-commerce. Trendy als de sector is, kan toch ook Ahold niet achterblijven? Hoewel Ahold online reeds food-artikelen aanbiedt, is er zeker en vast nog ruimte voor uitbreiding op het vlak van internetretail. Het toenemende non-food aanbod zou het online bijvoorbeeld erg goed kunnen doen.

 

Dick Boer aan het roer

Alle speculaties ten spijt, zit er niets anders op dan afwachten. Tot donderdag 2 maart, of indien het Ahold welgevalt langer. Kenners menen evenwel dat Dick Boer naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe strategische koers zal inzetten. Als ex-COO heeft hij ongetwijfeld ideeën ten over voor nu hij eindelijk aan het roer staat.

 

Bron: Dow Jones

Wat doet Ahold met 2 miljard euro kasvoorraad? Naar het antwoord op die vraag kijkt iedereen reikhalzend uit. Kopen ze nu eindelijk Hema? Wordt België een springplank naar de rest van Europa? Of stort de supermarktketen zich in de online retail? Deze week kunnen ze het de wereld maar beter vertellen, want het geduld van de belegger geraakt op.

Aandeelhouders worden ongeduldig

Vandaag, 1 maart treedt Dick Boer aan als nieuwe CEO van Koninklijke Ahold nv. Vervolgens worden op 3 maart de jaarresultaten bekendgemaakt. Gelegenheden bij de vleet dus om nu eens te gaan vertellen wat ze van plan zijn met hun indrukwekkende berg cash, goed voor een totale waarde van 2 miljard euro.

 

Cash is koning, zeker en vast. Maar oppotten om op te potten, is volgens analisten en aandeelhouders toch ook niet de juiste tactiek. In 2007 is Ahold begonnen met het aanleggen van zijn kasberg, na de verkoop van Amerikaanse dochter Foodservice. Ondertussen weegt de kasvoorraad echter reeds twee jaar op de aandelenkoers, omdat de beleggers van mening zijn dat in plaats van oppotten aandeelhouderswaarde moet worden gecreëerd.

 

Wat gedaan met 2 miljard?

Over wat Ahold van plan zou kunnen zijn met de 2 miljard, hopen heel wat aantal grote aandeelhouders deze week meer te weten te komen.  Er liggen voor de Nederlandse supermarktgroep een aantal belangrijke strategische pistes open, gaande van Europese expansie tot een webshop.


Ahold CEO Dick BoerEen eerste geopperde strategie is die van de overzeese groei. Ahold speelt op dit moment een sterke wedstrijd in de Verenigde Staten. Terwijl Amerikaanse retailers hun marges zien slinken en omzetten dalen ten gevolge van de economische recessie, boekten de Nederlanders er zelfs groei op beide vlakken. Ahold deed het er zelfs beter dan de nummer 1 van de wereld, Walmart. Verdere Amerikaanse expansie door middel van overnames zou dus een logische optie kunnen zijn.


Ook in Europa valt voor Ahold evenwel nog veel te rapen. Een tweede mogelijkheid zou investeren in een sterkere Europese aanwezigheid zijn. België zou op die manier een ideale springplank kunnen betekenen naar de rest van Europa. Dat Ahold reeds actief is in Tsjechië en Slowakije, wijst alvast op ambities op het eigen continent.


Een derde optie is de veelbesproken overname van Hema. Kersvers CEO, doch voormalig COO, Dick Boer heeft zich al meermaals laten ontvallen dat Ahold zijn non-foodactiviteiten wenst uit te breiden. Volgens bronnen is Ahold dan ook nog steeds geïnteresseerde partij voor de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam, al zwijgt men er in alle talen over. De hoge vraagprijs voor Hema van 1 à 1,5 miljard euro zorgt er echter voor dat nog niemand heeft durven toehappen.


Een laatste geopperde mogelijkheid is die van de e-commerce. Trendy als de sector is, kan toch ook Ahold niet achterblijven? Hoewel Ahold online reeds food-artikelen aanbiedt, is er zeker en vast nog ruimte voor uitbreiding op het vlak van internetretail. Het toenemende non-food aanbod zou het online bijvoorbeeld erg goed kunnen doen.

 

Dick Boer aan het roer

Alle speculaties ten spijt, zit er niets anders op dan afwachten. Tot donderdag 2 maart, of indien het Ahold welgevalt langer. Kenners menen evenwel dat Dick Boer naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe strategische koers zal inzetten. Als ex-COO heeft hij ongetwijfeld ideeën ten over voor nu hij eindelijk aan het roer staat.

 

Bron: Dow Jones

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top