Weer recordcijfers voor Apple, ook in retail

Het verrast eigenlijk niemand meer dat Apple de verwachtingen het afgelopen kwartaal weer heeft verpletterd. Zowel de winst als de cashvoorraad van de electronicareus verdubbelden en het bedrijfsresultaat steeg 82%. Nochtans kwam Apple de voorbije drie maanden niet met een noemenswaardig nieuw product op de proppen.

Het Verre Oosten lonkt

iPhones en iPads nemen nog steeds het grootste deel van de groei voor hun rekening, met 20,3 miljoen verkochte iPhones en 9,25 miljoen iPads. Terwijl Apples omzet door analisten werd geschat op $25 miljard (€17,6 miljard), kwam die uit op $28,6 miljard (€22,2 miljard). De nettowinst bedroeg €5,16 miljard.

 

Het Verre Oosten blijkt voor Apple een fenomenale groeiregio, met een omzetstijging van liefst 247% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Thuismarkt VS blijft weliswaar veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het elektronicabedrijf, goed voor een kwartaalomzet van €7,16 miljard.

Apple Stores breiden uit

Ook de retailactiviteiten van Apple doen het goed. De winkels van Apple haalden in het kwartaal van april tot juni met dank aan 73,7 miljoen bezoekers een omzet van €2,47 miljard, wat €585,5 miljoen winst opbracht. Gemiddeld draaide Apple per winkel een omzet van €7,6 miljoen, al vallen die verkoopcijfers wat ‘bleker’ uit naast het recordgemiddelde van €8,5 miljoen tijdens de eindejaarsperiode.

 

Naar aanleiding van de komst van de iPhone 5 in september, wil Apple stunten met liefst 30 nieuwe winklelopeningen voor het eind van het derde kwartaal. Gezien Apples exponentiële groei in Azië zal de klemtoon vooral op winkelopeningen aldaar liggen. Zo krijgt Hong Kong nog voor eind september een eerste Apple Store. Ook China wordt volgens Apple een sleutelmarkt die nog veel meer aandacht verdient.

 

De eigen winkels zijn volgens Apple een sterk bindmiddel voor de klant en maken zelfs de informaticagigants aanwezigheid op toonaangevende technologiebeurzen overbodig.
 

Het verrast eigenlijk niemand meer dat Apple de verwachtingen het afgelopen kwartaal weer heeft verpletterd. Zowel de winst als de cashvoorraad van de electronicareus verdubbelden en het bedrijfsresultaat steeg 82%. Nochtans kwam Apple de voorbije drie maanden niet met een noemenswaardig nieuw product op de proppen.

Het Verre Oosten lonkt

iPhones en iPads nemen nog steeds het grootste deel van de groei voor hun rekening, met 20,3 miljoen verkochte iPhones en 9,25 miljoen iPads. Terwijl Apples omzet door analisten werd geschat op $25 miljard (€17,6 miljard), kwam die uit op $28,6 miljard (€22,2 miljard). De nettowinst bedroeg €5,16 miljard.

 

Het Verre Oosten blijkt voor Apple een fenomenale groeiregio, met een omzetstijging van liefst 247% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Thuismarkt VS blijft weliswaar veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het elektronicabedrijf, goed voor een kwartaalomzet van €7,16 miljard.

Apple Stores breiden uit

Ook de retailactiviteiten van Apple doen het goed. De winkels van Apple haalden in het kwartaal van april tot juni met dank aan 73,7 miljoen bezoekers een omzet van €2,47 miljard, wat €585,5 miljoen winst opbracht. Gemiddeld draaide Apple per winkel een omzet van €7,6 miljoen, al vallen die verkoopcijfers wat ‘bleker’ uit naast het recordgemiddelde van €8,5 miljoen tijdens de eindejaarsperiode.

 

Naar aanleiding van de komst van de iPhone 5 in september, wil Apple stunten met liefst 30 nieuwe winklelopeningen voor het eind van het derde kwartaal. Gezien Apples exponentiële groei in Azië zal de klemtoon vooral op winkelopeningen aldaar liggen. Zo krijgt Hong Kong nog voor eind september een eerste Apple Store. Ook China wordt volgens Apple een sleutelmarkt die nog veel meer aandacht verdient.

 

De eigen winkels zijn volgens Apple een sterk bindmiddel voor de klant en maken zelfs de informaticagigants aanwezigheid op toonaangevende technologiebeurzen overbodig.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top