Weer recordcijfers voor Apple, ook in retail

Het verrast eigenlijk niemand meer dat Apple de verwachtingen het afgelopen kwartaal weer heeft verpletterd. Zowel de winst als de cashvoorraad van de electronicareus verdubbelden en het bedrijfsresultaat steeg 82%. Nochtans kwam Apple de voorbije drie maanden niet met een noemenswaardig nieuw product op de proppen.

Het Verre Oosten lonkt

iPhones en iPads nemen nog steeds het grootste deel van de groei voor hun rekening, met 20,3 miljoen verkochte iPhones en 9,25 miljoen iPads. Terwijl Apples omzet door analisten werd geschat op $25 miljard (€17,6 miljard), kwam die uit op $28,6 miljard (€22,2 miljard). De nettowinst bedroeg €5,16 miljard.

 

Het Verre Oosten blijkt voor Apple een fenomenale groeiregio, met een omzetstijging van liefst 247% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Thuismarkt VS blijft weliswaar veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het elektronicabedrijf, goed voor een kwartaalomzet van €7,16 miljard.

Apple Stores breiden uit

Ook de retailactiviteiten van Apple doen het goed. De winkels van Apple haalden in het kwartaal van april tot juni met dank aan 73,7 miljoen bezoekers een omzet van €2,47 miljard, wat €585,5 miljoen winst opbracht. Gemiddeld draaide Apple per winkel een omzet van €7,6 miljoen, al vallen die verkoopcijfers wat ‘bleker’ uit naast het recordgemiddelde van €8,5 miljoen tijdens de eindejaarsperiode.

 

Naar aanleiding van de komst van de iPhone 5 in september, wil Apple stunten met liefst 30 nieuwe winklelopeningen voor het eind van het derde kwartaal. Gezien Apples exponentiële groei in Azië zal de klemtoon vooral op winkelopeningen aldaar liggen. Zo krijgt Hong Kong nog voor eind september een eerste Apple Store. Ook China wordt volgens Apple een sleutelmarkt die nog veel meer aandacht verdient.

 

De eigen winkels zijn volgens Apple een sterk bindmiddel voor de klant en maken zelfs de informaticagigants aanwezigheid op toonaangevende technologiebeurzen overbodig.
 

Het verrast eigenlijk niemand meer dat Apple de verwachtingen het afgelopen kwartaal weer heeft verpletterd. Zowel de winst als de cashvoorraad van de electronicareus verdubbelden en het bedrijfsresultaat steeg 82%. Nochtans kwam Apple de voorbije drie maanden niet met een noemenswaardig nieuw product op de proppen.

Het Verre Oosten lonkt

iPhones en iPads nemen nog steeds het grootste deel van de groei voor hun rekening, met 20,3 miljoen verkochte iPhones en 9,25 miljoen iPads. Terwijl Apples omzet door analisten werd geschat op $25 miljard (€17,6 miljard), kwam die uit op $28,6 miljard (€22,2 miljard). De nettowinst bedroeg €5,16 miljard.

 

Het Verre Oosten blijkt voor Apple een fenomenale groeiregio, met een omzetstijging van liefst 247% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Thuismarkt VS blijft weliswaar veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het elektronicabedrijf, goed voor een kwartaalomzet van €7,16 miljard.

Apple Stores breiden uit

Ook de retailactiviteiten van Apple doen het goed. De winkels van Apple haalden in het kwartaal van april tot juni met dank aan 73,7 miljoen bezoekers een omzet van €2,47 miljard, wat €585,5 miljoen winst opbracht. Gemiddeld draaide Apple per winkel een omzet van €7,6 miljoen, al vallen die verkoopcijfers wat ‘bleker’ uit naast het recordgemiddelde van €8,5 miljoen tijdens de eindejaarsperiode.

 

Naar aanleiding van de komst van de iPhone 5 in september, wil Apple stunten met liefst 30 nieuwe winklelopeningen voor het eind van het derde kwartaal. Gezien Apples exponentiële groei in Azië zal de klemtoon vooral op winkelopeningen aldaar liggen. Zo krijgt Hong Kong nog voor eind september een eerste Apple Store. Ook China wordt volgens Apple een sleutelmarkt die nog veel meer aandacht verdient.

 

De eigen winkels zijn volgens Apple een sterk bindmiddel voor de klant en maken zelfs de informaticagigants aanwezigheid op toonaangevende technologiebeurzen overbodig.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in 12 steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door koeriers van Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top