Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte | RetailDetail

Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte

Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte
Shutterstock

Nadat Wehkamp.nl een flinke uitbrander kreeg van de Reclame Code Commissie kreeg, zag de webshop zich genoodzaakt zijn slogan bij te sturen. Vanaf nu is die niet meer "Voor 22u besteld, morgen in huis", maar "Snel bezorgd, ook 's avonds en op zaterdag". Daarvoor zal de consument echter wel een meerprijs moeten betalen.

Trager dan beloofd

Wie in het weekend bij Wehkamp.nl bestelt, krijgt zijn aankoop pas dinsdag geleverd. Omdat zo de oorspronkelijk belofte "Voor 22u besteld, morgen in huis" niet werd waargemaakt, stapte een consument naar de Reclame Code Commissie.

 

Na onderzoek gaf Wehkamp.nl zelf toe dat bestellingen inderdaad niet altijd binnen de beloofde termijn kunnen worden geleverd, onder andere door de wettelijk verplichte kredietwaardigheidstoets. Daarnaast speelde ook mee dat bepaalde goederen (zoals zonnebanken en Amerikaanse koelkasten) niet door de webwinkel zelf worden afgehandeld.

 

Niet de eerste berisping

De RCC gaf Wehkamp.nl dan ook een veeg uit de pan en noemde de belofte misleidend en bijgevolg oneerlijk. Consumenten riskeren namelijk op die manier bestellingen te plaatsen waar ze anders wel eens twee keer zouden over nadenken. De commissie nam er ook aanstoot aan dat het niet de eerste keer is dat Wehkamp.nl de grenzen van het toelaatbare overtrad: dat gebeurde eerder ook al - met bijna exact dezelfde belofte - in 2009.

 

Wehkamp.nl zal reclame maken met de belofte dat een snelle levering ook 's avonds en op zaterdag kan worden uitgevoerd. Er wordt echter pas behoorlijk laat in de bestelprocedure vermeld dat aan deze nieuwe belofte een extra prijskaartje hangt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.