Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte

Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte
Shutterstock

Nadat Wehkamp.nl een flinke uitbrander kreeg van de Reclame Code Commissie kreeg, zag de webshop zich genoodzaakt zijn slogan bij te sturen. Vanaf nu is die niet meer "Voor 22u besteld, morgen in huis", maar "Snel bezorgd, ook 's avonds en op zaterdag". Daarvoor zal de consument echter wel een meerprijs moeten betalen.

Trager dan beloofd

Wie in het weekend bij Wehkamp.nl bestelt, krijgt zijn aankoop pas dinsdag geleverd. Omdat zo de oorspronkelijk belofte "Voor 22u besteld, morgen in huis" niet werd waargemaakt, stapte een consument naar de Reclame Code Commissie.

 

Na onderzoek gaf Wehkamp.nl zelf toe dat bestellingen inderdaad niet altijd binnen de beloofde termijn kunnen worden geleverd, onder andere door de wettelijk verplichte kredietwaardigheidstoets. Daarnaast speelde ook mee dat bepaalde goederen (zoals zonnebanken en Amerikaanse koelkasten) niet door de webwinkel zelf worden afgehandeld.

 

Niet de eerste berisping

De RCC gaf Wehkamp.nl dan ook een veeg uit de pan en noemde de belofte misleidend en bijgevolg oneerlijk. Consumenten riskeren namelijk op die manier bestellingen te plaatsen waar ze anders wel eens twee keer zouden over nadenken. De commissie nam er ook aanstoot aan dat het niet de eerste keer is dat Wehkamp.nl de grenzen van het toelaatbare overtrad: dat gebeurde eerder ook al - met bijna exact dezelfde belofte - in 2009.

 

Wehkamp.nl zal reclame maken met de belofte dat een snelle levering ook 's avonds en op zaterdag kan worden uitgevoerd. Er wordt echter pas behoorlijk laat in de bestelprocedure vermeld dat aan deze nieuwe belofte een extra prijskaartje hangt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top