Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte | RetailDetail

Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte

Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte
Shutterstock

Nadat Wehkamp.nl een flinke uitbrander kreeg van de Reclame Code Commissie kreeg, zag de webshop zich genoodzaakt zijn slogan bij te sturen. Vanaf nu is die niet meer "Voor 22u besteld, morgen in huis", maar "Snel bezorgd, ook 's avonds en op zaterdag". Daarvoor zal de consument echter wel een meerprijs moeten betalen.

Trager dan beloofd

Wie in het weekend bij Wehkamp.nl bestelt, krijgt zijn aankoop pas dinsdag geleverd. Omdat zo de oorspronkelijk belofte "Voor 22u besteld, morgen in huis" niet werd waargemaakt, stapte een consument naar de Reclame Code Commissie.

 

Na onderzoek gaf Wehkamp.nl zelf toe dat bestellingen inderdaad niet altijd binnen de beloofde termijn kunnen worden geleverd, onder andere door de wettelijk verplichte kredietwaardigheidstoets. Daarnaast speelde ook mee dat bepaalde goederen (zoals zonnebanken en Amerikaanse koelkasten) niet door de webwinkel zelf worden afgehandeld.

 

Niet de eerste berisping

De RCC gaf Wehkamp.nl dan ook een veeg uit de pan en noemde de belofte misleidend en bijgevolg oneerlijk. Consumenten riskeren namelijk op die manier bestellingen te plaatsen waar ze anders wel eens twee keer zouden over nadenken. De commissie nam er ook aanstoot aan dat het niet de eerste keer is dat Wehkamp.nl de grenzen van het toelaatbare overtrad: dat gebeurde eerder ook al - met bijna exact dezelfde belofte - in 2009.

 

Wehkamp.nl zal reclame maken met de belofte dat een snelle levering ook 's avonds en op zaterdag kan worden uitgevoerd. Er wordt echter pas behoorlijk laat in de bestelprocedure vermeld dat aan deze nieuwe belofte een extra prijskaartje hangt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

29/03/2018

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.