Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte

Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte
Shutterstock

Nadat Wehkamp.nl een flinke uitbrander kreeg van de Reclame Code Commissie kreeg, zag de webshop zich genoodzaakt zijn slogan bij te sturen. Vanaf nu is die niet meer "Voor 22u besteld, morgen in huis", maar "Snel bezorgd, ook 's avonds en op zaterdag". Daarvoor zal de consument echter wel een meerprijs moeten betalen.

Trager dan beloofd

Wie in het weekend bij Wehkamp.nl bestelt, krijgt zijn aankoop pas dinsdag geleverd. Omdat zo de oorspronkelijk belofte "Voor 22u besteld, morgen in huis" niet werd waargemaakt, stapte een consument naar de Reclame Code Commissie.

 

Na onderzoek gaf Wehkamp.nl zelf toe dat bestellingen inderdaad niet altijd binnen de beloofde termijn kunnen worden geleverd, onder andere door de wettelijk verplichte kredietwaardigheidstoets. Daarnaast speelde ook mee dat bepaalde goederen (zoals zonnebanken en Amerikaanse koelkasten) niet door de webwinkel zelf worden afgehandeld.

 

Niet de eerste berisping

De RCC gaf Wehkamp.nl dan ook een veeg uit de pan en noemde de belofte misleidend en bijgevolg oneerlijk. Consumenten riskeren namelijk op die manier bestellingen te plaatsen waar ze anders wel eens twee keer zouden over nadenken. De commissie nam er ook aanstoot aan dat het niet de eerste keer is dat Wehkamp.nl de grenzen van het toelaatbare overtrad: dat gebeurde eerder ook al - met bijna exact dezelfde belofte - in 2009.

 

Wehkamp.nl zal reclame maken met de belofte dat een snelle levering ook 's avonds en op zaterdag kan worden uitgevoerd. Er wordt echter pas behoorlijk laat in de bestelprocedure vermeld dat aan deze nieuwe belofte een extra prijskaartje hangt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Plus size fashion blijft domein van specialisten

04/10/2017

Met de opkomende zwaarlijvigheid is 'plussizemode' - excusez le mot - een groeimarkt die ruimte biedt aan specialisten. Generieke moderetailers worstelen met de doelgroep en maatvoering.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Back to top