Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte | RetailDetail

Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte

Wehkamp.nl is trager dan zijn belofte
Shutterstock

Nadat Wehkamp.nl een flinke uitbrander kreeg van de Reclame Code Commissie kreeg, zag de webshop zich genoodzaakt zijn slogan bij te sturen. Vanaf nu is die niet meer "Voor 22u besteld, morgen in huis", maar "Snel bezorgd, ook 's avonds en op zaterdag". Daarvoor zal de consument echter wel een meerprijs moeten betalen.

Trager dan beloofd

Wie in het weekend bij Wehkamp.nl bestelt, krijgt zijn aankoop pas dinsdag geleverd. Omdat zo de oorspronkelijk belofte "Voor 22u besteld, morgen in huis" niet werd waargemaakt, stapte een consument naar de Reclame Code Commissie.

 

Na onderzoek gaf Wehkamp.nl zelf toe dat bestellingen inderdaad niet altijd binnen de beloofde termijn kunnen worden geleverd, onder andere door de wettelijk verplichte kredietwaardigheidstoets. Daarnaast speelde ook mee dat bepaalde goederen (zoals zonnebanken en Amerikaanse koelkasten) niet door de webwinkel zelf worden afgehandeld.

 

Niet de eerste berisping

De RCC gaf Wehkamp.nl dan ook een veeg uit de pan en noemde de belofte misleidend en bijgevolg oneerlijk. Consumenten riskeren namelijk op die manier bestellingen te plaatsen waar ze anders wel eens twee keer zouden over nadenken. De commissie nam er ook aanstoot aan dat het niet de eerste keer is dat Wehkamp.nl de grenzen van het toelaatbare overtrad: dat gebeurde eerder ook al - met bijna exact dezelfde belofte - in 2009.

 

Wehkamp.nl zal reclame maken met de belofte dat een snelle levering ook 's avonds en op zaterdag kan worden uitgevoerd. Er wordt echter pas behoorlijk laat in de bestelprocedure vermeld dat aan deze nieuwe belofte een extra prijskaartje hangt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top