Winst non-food retailers verder omlaag

Retailers in de non-foodsector zien hun winst dit jaar wederom fors dalen. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de winst van winkeliers met gemiddeld 76 procent gedaald, zo heeft Alfa Retailadviseurs berekend na onderzoek onder retailers.

De daling komt bovenop de afkalving van afgelopen jaar. Het percentage verliesgevende winkels is in de eerste helft van dit jaar gestegen van 30 naar 43 procent. Ondernemers halen gemiddeld 21 procent minder uit de zaak, maar desondanks teert 70 procent van de ondernemers in op hun vermogen.

In de eerste helft van 2010 werd nog door 40 procent van de retailers een lichte omzetplus. In 2011 is dat percentage gedaald naar 20 procent. Liefst 80 procent van de klanten van Alfa in de uitgevoerde benchmark heeft de omzet zien dalen. Gemiddeld was dit met 6,1 procent.

Retailers in de non-foodsector zien hun winst dit jaar wederom fors dalen. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de winst van winkeliers met gemiddeld 76 procent gedaald, zo heeft Alfa Retailadviseurs berekend na onderzoek onder retailers.

De daling komt bovenop de afkalving van afgelopen jaar. Het percentage verliesgevende winkels is in de eerste helft van dit jaar gestegen van 30 naar 43 procent. Ondernemers halen gemiddeld 21 procent minder uit de zaak, maar desondanks teert 70 procent van de ondernemers in op hun vermogen.

In de eerste helft van 2010 werd nog door 40 procent van de retailers een lichte omzetplus. In 2011 is dat percentage gedaald naar 20 procent. Liefst 80 procent van de klanten van Alfa in de uitgevoerde benchmark heeft de omzet zien dalen. Gemiddeld was dit met 6,1 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top