30 januari is D-day voor Blokker België

30 januari is D-day voor Blokker België

Komende donderdag vindt een ondernemingsraad plaats van Blokker België. Wellicht wordt dan over het lot van de winkelketen beslist. De vakbonden vrezen alvast nieuwe sluitingen.

 

Verlieslatend

Amper drie jaar na de aankondiging van een initiële herstructurering die heeft geleid tot de sluiting van 63 winkels en het verlies van meer dan 230 banen in ons land, is de situatie bij Blokker België er niet beter op geworden. Eind vorig jaar kondigde eigenaar Michiel Witteveen aan dat de toekomst van de Belgische winkels deze maand zou worden geëvalueerd. "België is een probleem", zei hij toen. De resultaten van de Belgische verkooppunten van de groep zijn catastrofaal: in het boekjaar 2017-2018 daalde de omzet opnieuw met meer dan 30% tot 60 miljoen euro. De Belgische tak boekte ook een operationeel verlies van 4,6 miljoen euro.

 

“Het management heeft ons meegedeeld dat slechts 6 van de 128 resterende winkels winstgevend waren”, zegt Anne-Marie Dierckx, vakbondssecretaris van CNE, aan Trends. De vrees voor nieuwe sluitingen of zelfs het volledig wegtrekken uit België, lijkt dan ook gegrond. Geert Kampschöer, CEO van Blokker België, wil echter niet op de speculaties reageren: "Het is te vroeg om uitspraken te doen", stelt hij kort.

 

Vage strategie

Volgens Dierckx is er sinds de overname vorig jaar nog maar weinig veranderd bij Blokker, afgezien van de renovatie van een vijftal winkels. "We hebben niet de indruk dat er een echt coherent actieplan achter zit. De strategie van de groep is volstrekt onduidelijk", zegt ze.

 

Blokker is in moeilijkheden gekomen omdat het te traag (of helemaal niet) anticipeerde op de ontwikkeling van de e-commerce en de opkomst van nieuwe concurrenten als Action. "De categorieën producten die bij Blokker worden verkocht, zijn zeer geschikt voor e-commerce", zegt retailexpert Gino Van Ossel. "Oorspronkelijk was de keten gericht op huishoudelijke producten: vuilnisbakken, strijkplanken en dergelijke. Dit zijn zeer functionele aankopen waarvoor consumenten tijd willen besparen en waarvoor ze niet veel willen uitgeven. Ze bestellen die nu online. De winkelketen heeft daarom besloten zich meer te richten op decoratieve artikelen, maar Blokker mist de geloofwaardigheid van een decoratiewinkel."