Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons | RetailDetail

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons
Shutterstock

Volgens de Nederlandse Reclame Code Commissie heeft beddenfabrikant Auping een misleidend beeld gecreëerd rond de diervriendelijkheid van de gebruikte dons. Dierenrechtenorganisatie Animal Rights, die het probleem aankaartte, reageert tevreden.

 

Geen garantie op welzijn eenden

Auping gebruikt voor zijn dons het keurmerk Responsible Down Standard en claimt daarom dat de eenden waarvan de dons wordt gebruikt een goed leven hebben. Volgens Animal Rights is dat niet het geval, omdat de voorwaarden voor dat keurmerk bijzonder laag liggen, en het krijgt nu gelijk van de Reclame Code Commissie. “Wanneer een eendenfokker eenmaal een certificaat heeft dan mag een overtreding wel 60 dagen duren, voordat er een schorsing plaatsvindt. Bovendien worden 95 procent van alle controles van tevoren aangekondigd”, zegt Robert Molenaar, directeur van Animal Rights.

 

De commissie stelt in de uitspraak dat het keurmerk het welzijn van de eenden niet garandeert en dat de consument dus wordt misleid wanneer Auping stelt dat dit wel het geval is. “We zijn blij met de uitspraak. We zullen andere fabrikanten aanschrijven met het dringende verzoek om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. Verantwoord dons is een illusie”, aldus Molenaar.

 

De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak wel nog niet gepubliceerd, omdat Auping nog enkele weken heeft om in beroep te gaan. Momenteel is het nog niet duidelijk of het dat zal doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.

Jysk opent vijf winkels op één dag

01/06/2018

De Scandinavische interieurketen Jysk heeft op 31 mei vijf verschillende winkels geopend in vijf verschillende landen. Hongarije, Oekraïne, Roemenië, Slovakije en Zweden kregen allemaal op dezelfde dag een nieuw woonwarenhuis.

Casa opent eerste Nederlandse winkel

01/06/2018

Nederland maakt kennis met een nieuwe interieurwinkelketen: Casa opent op vrijdag 1 juni de deuren in de Utrechtse binnenstad en introduceert ook zijn webshop. De lancering betekent het startschot van een grote ombouwoperatie.

Blokker België heeft een nieuwe directeur

31/05/2018

Rob Schuyt is per 1 mei in dienst getreden als algemeen directeur van Blokker in België. Hij neemt hiermee de functie over van Bernd Bosch, met wie het contract is beëindigd.