Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons

Volgens de Nederlandse Reclame Code Commissie heeft beddenfabrikant Auping een misleidend beeld gecreëerd rond de diervriendelijkheid van de gebruikte dons. Dierenrechtenorganisatie Animal Rights, die het probleem aankaartte, reageert tevreden.

 

Geen garantie op welzijn eenden

Auping gebruikt voor zijn dons het keurmerk Responsible Down Standard en claimt daarom dat de eenden waarvan de dons wordt gebruikt een goed leven hebben. Volgens Animal Rights is dat niet het geval, omdat de voorwaarden voor dat keurmerk bijzonder laag liggen, en het krijgt nu gelijk van de Reclame Code Commissie. “Wanneer een eendenfokker eenmaal een certificaat heeft dan mag een overtreding wel 60 dagen duren, voordat er een schorsing plaatsvindt. Bovendien worden 95 procent van alle controles van tevoren aangekondigd”, zegt Robert Molenaar, directeur van Animal Rights.

 

De commissie stelt in de uitspraak dat het keurmerk het welzijn van de eenden niet garandeert en dat de consument dus wordt misleid wanneer Auping stelt dat dit wel het geval is. “We zijn blij met de uitspraak. We zullen andere fabrikanten aanschrijven met het dringende verzoek om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. Verantwoord dons is een illusie”, aldus Molenaar.

 

De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak wel nog niet gepubliceerd, omdat Auping nog enkele weken heeft om in beroep te gaan. Momenteel is het nog niet duidelijk of het dat zal doen.