Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons | RetailDetail

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons
Shutterstock

Volgens de Nederlandse Reclame Code Commissie heeft beddenfabrikant Auping een misleidend beeld gecreëerd rond de diervriendelijkheid van de gebruikte dons. Dierenrechtenorganisatie Animal Rights, die het probleem aankaartte, reageert tevreden.

 

Geen garantie op welzijn eenden

Auping gebruikt voor zijn dons het keurmerk Responsible Down Standard en claimt daarom dat de eenden waarvan de dons wordt gebruikt een goed leven hebben. Volgens Animal Rights is dat niet het geval, omdat de voorwaarden voor dat keurmerk bijzonder laag liggen, en het krijgt nu gelijk van de Reclame Code Commissie. “Wanneer een eendenfokker eenmaal een certificaat heeft dan mag een overtreding wel 60 dagen duren, voordat er een schorsing plaatsvindt. Bovendien worden 95 procent van alle controles van tevoren aangekondigd”, zegt Robert Molenaar, directeur van Animal Rights.

 

De commissie stelt in de uitspraak dat het keurmerk het welzijn van de eenden niet garandeert en dat de consument dus wordt misleid wanneer Auping stelt dat dit wel het geval is. “We zijn blij met de uitspraak. We zullen andere fabrikanten aanschrijven met het dringende verzoek om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. Verantwoord dons is een illusie”, aldus Molenaar.

 

De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak wel nog niet gepubliceerd, omdat Auping nog enkele weken heeft om in beroep te gaan. Momenteel is het nog niet duidelijk of het dat zal doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carpetright sluit 1 op 5 winkels in het VK

13/04/2018

Carpetright, dat het afgelopen jaar terechtkwam in een neerwaartse spiraal, moet een vijfde van zijn winkels in thuisland Groot-Brittannië sluiten om het hoofd boven water te houden. Zo’n 300 mensen verliezen hun job bij de tapijtwinkelketen.

Ikea plant stadswinkel in hartje Parijs

10/04/2018

Ikea maakt werk van zijn plannen om ook in de stadscentra wereldwijd aanwezig te zijn. De meubelketen zoekt momenteel naar locaties in Parijs, Kopenhagen, Londen en Zuidoost-Azië om er met kleinere winkels een breder publiek aan te trekken.

“Ikea trok een miljard te veel af van de belastingen”

29/03/2018

Over de afgelopen zes jaar heeft Ikea ruim een miljard euro te veel afgetrokken van de belastingen, zo blijkt uit de voorlopige conclusie van de Europese Commissie. Die startte een onderzoek naar een deal die de keten sloot met de Nederlandse fiscus.

Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher

22/03/2018

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher zag zijn nettowinst in zijn voorbije boekjaar met ruim 20% dalen als gevolg van de herstructurering in eigen land en een zwakke verkoop in Frankrijk.

Made.com haalt 45 miljoen euro op

19/03/2018

Online meubelshop Made.com heeft in een nieuwe investeringsronde 45 miljoen euro opgehaald. Dat geld wordt gebruikt om verdere expansie in Europa te financieren. 

Casa neemt 110 Xenos-winkels over van Blokker

13/03/2018

Casa en de Blokker Holding hebben een overeenkomst gesloten over de verkoop van 110 Xenos-winkels. De eerste vijftig winkels worden nog dit jaar omgebouwd naar het concept van Casa, de rest volgt voor de zomer van 2019.