Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons | RetailDetail

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons
Shutterstock

Volgens de Nederlandse Reclame Code Commissie heeft beddenfabrikant Auping een misleidend beeld gecreëerd rond de diervriendelijkheid van de gebruikte dons. Dierenrechtenorganisatie Animal Rights, die het probleem aankaartte, reageert tevreden.

 

Geen garantie op welzijn eenden

Auping gebruikt voor zijn dons het keurmerk Responsible Down Standard en claimt daarom dat de eenden waarvan de dons wordt gebruikt een goed leven hebben. Volgens Animal Rights is dat niet het geval, omdat de voorwaarden voor dat keurmerk bijzonder laag liggen, en het krijgt nu gelijk van de Reclame Code Commissie. “Wanneer een eendenfokker eenmaal een certificaat heeft dan mag een overtreding wel 60 dagen duren, voordat er een schorsing plaatsvindt. Bovendien worden 95 procent van alle controles van tevoren aangekondigd”, zegt Robert Molenaar, directeur van Animal Rights.

 

De commissie stelt in de uitspraak dat het keurmerk het welzijn van de eenden niet garandeert en dat de consument dus wordt misleid wanneer Auping stelt dat dit wel het geval is. “We zijn blij met de uitspraak. We zullen andere fabrikanten aanschrijven met het dringende verzoek om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. Verantwoord dons is een illusie”, aldus Molenaar.

 

De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak wel nog niet gepubliceerd, omdat Auping nog enkele weken heeft om in beroep te gaan. Momenteel is het nog niet duidelijk of het dat zal doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wissel aan de top bij Blokker Holding

22/02/2018

Abel Slippens is op 6 februari teruggetreden als voorzitter en lid van de raad van commissarissen van Blokker Holding. Hij is opgevolgd door Michiel Witteveen, die flink wat retailervaring meebrengt.

Ikea denkt ook aan veganistische klanten

19/02/2018

Het Zweedse Ikea gaat nu ook veganistische producten maken: de primeur is voor de Veggie Dog, een veganistische versie van de hotdog. Het is wel nog wachten tot de zomer voor de hotdog ook hier te koop zal zijn.

Willem Stox ruilt bedden in voor lingerie: van Auping naar Van de Velde

01/02/2018

Willem Stox, directeur voor België en Luxemburg bij beddenspecialist Auping, verlaat op 16 februari het bedrijf en gaat aan de slag bij lingeriegroep Van de Velde. Hij wordt er verantwoordelijk voor België, Luxemburg en Scandinavië.

Sterk jaar voor moederbedrijf Jysk

31/01/2018

Het Deense Lars Larsen Group, moederbedrijf van woonketen Jysk, wist in het boekjaar 2016/2017 recordcijfers neer te schrijven. De woonketen stuwde de omzet van haar moederbedrijf naar 30 miljard Deense kroon (4 miljard euro).

Wie was de overleden Ikea-oprichter Ingvar Kamprad?

29/01/2018

Dankzij Ingvar Kamprad kennen we meubelen in een platte doos en beleven we uren 'puzzelplezier' aan een kast. De uitvinder van zelfbouwmeubelen en oprichter van woonketen IKEA is in Zweden overleden op 91-jarige leeftijd.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Back to top