Bescheiden winst voor Mandemakers

Bescheiden winst voor Mandemakers

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

 

Opvallende trendbreuk

Volgens zakenkrant FD, die het jaarverslag analyseerde, is de winst “een opvallende trendbreuk met de jaren ervoor, waarin de verkoper van keukens van Brugman en Grando en meubels van Piet Klerkx en Morres steevast tientallen miljoenen verlies rapporteerde.” “Opgeteld heeft DMG sinds 2008 meer dan 200 miljoen aan verliezen in de boeken gezet.”

 

Al wil dat niet zeggen dat de groep er slecht voor staat, voegt de journalist er meteen aan toe: “Eigenaar Ben Mandemakers heeft eerder gezegd dat de gerapporteerde cijfers niet goed weergeven hoe zijn bedrijf er voorstaat. Het concern zou dankzij andere bedrijven, vooral keukenfabrieken in Duitsland, altijd winst hebben gemaakt.” Alleen valt die uitspraak niet te controleren, want de “selfmade man, die op zijn 21ste in een schuurtje met keukens begon, heeft boven DMG een vennootschap gehangen die geen resultaten publiceert. Bij DMG is ook niemand beschikbaar voor een toelichting op de cijfers.”

 

Top in Nederland, (nog) niet in België

Operationeel verkocht de groep vooral in Nederland ‑ met ongeveer 325 winkels ‑ een pak meer keukens. Met dank aan een heroplevende huizenmarkt (“ruim 20% meer verkochte woningen dan in 2014”) en de aantrekkende conjunctuur. “Dankzij de verbeterde economie en een gezond consumentenvertrouwen groeide de totale omzet bij het familiebedrijf met 86 miljoen een stuk harder dan de kosten (49 miljoen euro)”, schrijft de krant.

 

Inclusief België bedraagt de gerapporteerde omzet 731 miljoen euro. “In België, waar Mandemakers nog steeds groeiplannen heeft, wilde het in 2016 nog niet lukken”, gaat de journalist voort De omzet daalde ‑ een bedrag wordt echter niet genoemd ‑ en de groep zoekt naar overnamemogelijkheden “omdat de groei op eigen kracht niet wil vlotten”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top