Blokker Holding past winkelformules aan na slecht jaar | RetailDetail

Blokker Holding past winkelformules aan na slecht jaar

Blokker Holding past winkelformules aan na slecht jaar

Blokker Holding gaat zijn winkelformules Blokker, Leen Bakker en Tuincentrum Overvecht vernieuwen en de vernieuwde Xenos-keten wordt wegens succes verder uitgerold. De retailer hoopt hiermee de verliezen van afgelopen boekjaar te compenseren.

Moeilijk jaar

Sinds half januari 2013 boekte de Blokker Holding vier procent minder omzet, terwijl de winst met vijf procent achteruit ging. In totaal kwam de omzet uit op 2,5 miljard euro bij een nettowinst van 61 miljoen.

 

Blokker Holding had afgelopen jaar een moeilijk jaar in alle drie de sectoren waarin het concern actief is (huishoudartikelen, speelgoed en wonen & tuin) laat bestuursvoorzitter Roland Palmer weten. “Positieve uitschieter in 2013 was onze internationale speelgoedformule, Maxi Toys, die in moeilijke markten een stijging van omzet en resultaat behaalde”, zegt hij.

 

Vernieuwing succesvolle formules

“Wij blijven in 2014 investeren in onze succesvolle formules, zodat zij sterker uit de crisis zullen komen. We focussen ons hierbij vooral op e-commerce en een integrale omnichannelaanpak voor de winkels met een webshop. Daarnaast nemen we onze winkelformules onder de loep", verklaart Palmer.

 

Huishoudwinkel Blokker opent vanaf augustus een aantal pilootwinkels om de vernieuwde formule te testen, al wil het concern over de precieze invulling nog niets kwijt. Tuincentrum Overvecht is in het afgelopen jaar op zijn beurt op twee locaties getransformeerd tot BloomBird. De winkels in Epe en Almelo zijn bovendien ingedeeld in verschillende werelden om de belevenis van consumenten meer centraal te stellen. Daarnaast kunnen klanten zware artikelen ophalen bij een speciaal 'pick-up point', is er een educatiecentrum en is er een knaagdiereneiland voor kinderen.

 

Met een geheel vernieuwde winkelformule voor Big Bazar wil het concern ook nog de strijd aanbinden met de succesvolle budgetketen Action. De nieuwe directeur, Roland van Geest, liet eerder aan het Parool weten geïnspireerd te zijn door discountsupermarkt Lidl. Door producten voor een lage prijs in een nette winkel aan te bieden, hoopt hij de concurrentie van discounter Aldi voor te blijven. In de Kalverstraat in Amsterdam opende in april de eerste vernieuwde winkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.