Blokker Holding past winkelformules aan na slecht jaar

Blokker Holding past winkelformules aan na slecht jaar

Blokker Holding gaat zijn winkelformules Blokker, Leen Bakker en Tuincentrum Overvecht vernieuwen en de vernieuwde Xenos-keten wordt wegens succes verder uitgerold. De retailer hoopt hiermee de verliezen van afgelopen boekjaar te compenseren.

Moeilijk jaar

Sinds half januari 2013 boekte de Blokker Holding vier procent minder omzet, terwijl de winst met vijf procent achteruit ging. In totaal kwam de omzet uit op 2,5 miljard euro bij een nettowinst van 61 miljoen.

 

Blokker Holding had afgelopen jaar een moeilijk jaar in alle drie de sectoren waarin het concern actief is (huishoudartikelen, speelgoed en wonen & tuin) laat bestuursvoorzitter Roland Palmer weten. “Positieve uitschieter in 2013 was onze internationale speelgoedformule, Maxi Toys, die in moeilijke markten een stijging van omzet en resultaat behaalde”, zegt hij.

 

Vernieuwing succesvolle formules

“Wij blijven in 2014 investeren in onze succesvolle formules, zodat zij sterker uit de crisis zullen komen. We focussen ons hierbij vooral op e-commerce en een integrale omnichannelaanpak voor de winkels met een webshop. Daarnaast nemen we onze winkelformules onder de loep", verklaart Palmer.

 

Huishoudwinkel Blokker opent vanaf augustus een aantal pilootwinkels om de vernieuwde formule te testen, al wil het concern over de precieze invulling nog niets kwijt. Tuincentrum Overvecht is in het afgelopen jaar op zijn beurt op twee locaties getransformeerd tot BloomBird. De winkels in Epe en Almelo zijn bovendien ingedeeld in verschillende werelden om de belevenis van consumenten meer centraal te stellen. Daarnaast kunnen klanten zware artikelen ophalen bij een speciaal 'pick-up point', is er een educatiecentrum en is er een knaagdiereneiland voor kinderen.

 

Met een geheel vernieuwde winkelformule voor Big Bazar wil het concern ook nog de strijd aanbinden met de succesvolle budgetketen Action. De nieuwe directeur, Roland van Geest, liet eerder aan het Parool weten geïnspireerd te zijn door discountsupermarkt Lidl. Door producten voor een lage prijs in een nette winkel aan te bieden, hoopt hij de concurrentie van discounter Aldi voor te blijven. In de Kalverstraat in Amsterdam opende in april de eerste vernieuwde winkel.

Tags: