Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken | RetailDetail

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken
© Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

 

Omzet -21%

Een grote verrassing is de omzetdaling niet: door de herstructurering en de sluiting van meer dan zestig winkels donderde de Belgische omzet met 21% omlaag naar 86,8 miljoen euro. Toch zal het transformatieplan ook dit jaar worden verdergezet, meldt de keten in een persbericht. Blokker zit al een tijd in slechte papieren, door de concurrentie met Action en de internetspelers. 

 

Toch blijft de nieuwe CEO van Blokker België, Rob Schuyt, hoopvol: de winkels die al zijn omgezet naar het nieuwe format hebben volgens hem 30% meer verkocht. De keten zegt dan ook dit jaar 35 winkels te willen transformeren. Een andere nieuwigheid worden pop-upwinkels, die voorraden waarvoor geen plaats meer is in het nieuwe Blokker aan "voordelige voorwaarden" zal verkopen. 

 

"Verder met dit fundament"

Ook over de grenzen heen zit Blokker in de problemen: daarom kondigde de holding een draconisch plan af waarbij 'niet-essentiële' ketens werden afgestoten (denk aan Bart Smit/Intertoys, Leen Bakker en Xenos) en de focus enkel op de gelijknamige keten gericht werd. Anderhalve maand geleden maakte het bedrijf nog een recordverlies van 344 miljoen euro bekend.

 

De directie wordt dan ook serieus ingekrompen: Odile Bocxe, Corné Mulders en Koen van Doorn mogen beschikken, het resterende bestuursteam telt nog vijf leden. "We hebben flink gesleuteld aan het bedrijf. Het strategische veranderingsmanagement is achter de rug. Er ligt nu een fundament. Daarmee kunnen we nu verder", citeert het FD een woordvoerder. Ook elders krimpt Blokker in: het distributiecentrum in Gouda gaat dicht, de 49 werknemers kunnen verhuizen naar het enige overblijvende dc in Geldermalsen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.